Elbilen er ikke så god for klimaet, som man skulle tro, fastslår ny rapport fra tyske ADAC
Det tyske svar på FDM, ADAC, har regnet på et af de helt store spørgsmål lige nu. Og konklusionen er klar. Tesla Model X-ejere skal køre 558.000 kilometer, før de har sparet miljøet for mere Co2, end det en tilsvarende dieseldrevet Mercedes E220 udleder.
ADAC har undersøgt det totale C02-udslip både i forbindelse med produktionen af bilerne, og den Co2, der udledes, når bilerne faktisk kører på vejen.
Resultatet viser – måske noget overraskende for mange – at den amerikanske elbil i den ‘store personsbilsklasse’ ikke er den mest miljørigtige løsning på vejen. Tværtimod faktisk.
LÆS OGSÅ: MILJØKRAV – NU MÅ SEAT LEON CUPRA IKKE HAVE 300 HK
ADAC har set på tre bilklasser; minibiler, kompaktbiler og større personbiler. I samarbejde med det teknologiske institut i Heidelberg har man sammenlignet biler med forskellige drivlinjer, benzin, diesel, hybridteknologi og fuldt elektrisk.
Efterfølgende er der regnet på det samlede C02-udspil, der er, fra olien hives op ad havet over produktionen af bilen til færdige bil er køreklar og på vejen.
EL BEDST I DEN KOMPAKTE BIL
I kompakt-klassen slipper elbilen bedst fra det samlede Co2-regnskab. Selv når der tages hensyn til den måde, som strømmen er lavet på i Tyskland, hvor ikke alt strøm kommer fra vedvarende energikilder.
Det er dog først efter 45.000 kilometer, at eksemplet – en Hyundai Ioniq Electric – er mere miljørigtig end en bil på forssilt brændstof. I sin levetid, som ADAC definerer som 150.000 kørte kilometer, er elbilens totale C02-udslip 22,5 ton. Mens det for en tilsvarende benzinbil er 30 ton.
580.000 KILOMETER FØR EL ER MERE RENT END DIESEL
I den store personbilsklasse er billedet dog et helt andet. Her er en Tesla Model X faktisk skurken hele 580.000 kilometer af vejen, før den er mere ‘miljørigtig’ end en tilsvarende dieseldrevet Mercedes E220d.
ADAC har også i denne klasse taget hensyn til den samlede mængde af Co2. Altså fra bilen er i produktion, til den er på vejen. Ligedes er tallene ikke baseret på bilfabrikkernes opgivelser af, hvad bilerne kan køre på ‘en liter brændstof’, men ADAC egne målinger af det samme.
Elbilerne i den store personbilklasse kørte desuden også på det tyske mix af strøm fra forskellige kilder.
Endelig understreger ADAC, at der ikke er målt på, hvilket brændstof der har den bedste ‘Co2-balance’.
ADAC HAR I UNDERSØGELSEN MÅLT PÅ DISSE BILER
Minibiler:
Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105
Benzin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT
Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
Elbil: BMW i3 (94 Ah)
Kompaktbiler:
Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life
Benzin: Volkswagen Golf 1.5 TSI
Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid
Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style
Store personbiler:
Diesel: Mercedes E 220d
Benzin: Mercedes E 400 Coupé 4matic
Lade-hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD
Elbil: Tesla Model X 100D
Kilde: Side3.no og adac.de