Bugatti har lรธftet slรธret for deres nye, ultrasjรฆldne hyperbil โ Divo har mindre tilfรฆlles med Chrion, end man skulle tro
Den nye Bugatti Divo var en af de mest ventede nyheder pรฅ รฅrets Pebble Beach-udstilling, og nu har VW-gruppen endelig afslรธret sit nye franske prestigeprojekt af en hyperbil.
Designet i trรฅd med Bugattis karosserimager-tradtion deler den nye hypervogn faktisk fรฆrre dele med den mere โalmindeligeโ Chiron, end man lige skulle tro. Mange af รฆndringerne pรฅ Divo er nemlig foretaget for at gรธre bilen endnu mere aerodynamisk โ hvor vildt det end lyder.
Selv siger Bugatti, at de i Divoโens linjer har fundet 90 ekstra kilo downforce i forhold til Chiron. Og der er tydeligvis noget om snakken. For starter vi ved bilens front, er luftindtagene gjort markant stรธrre. Alt sammen for at holde den optimale arbejdstemperatur omme ved det otte liters W16-monster af en motor.
LรS OGSร : M5 Touringโen BMW aldrig byggede eksisterer โ og den har 950 hk
Andre markant รฆndringer tรฆller de redesignede forlygter og den bagerste diffuser, der ny smyger sig om hele fire afgangsrรธr modsat Chirons to.
MEGET MERE DOWNFORCE
Men det helt store party trick pรฅ den lynhurtige franskmand er spoileren, der ogsรฅ fungerer som en luftbremse. I forhold til Chrion er kulfibervingen nemlig gjort 23 procent bredere. Hvilket ifรธlge Bugatti selv bringer signifikant mere downforce og bremsekraft ind i det forvejen imponerende regnestykke.
Faciet er som tidligere nรฆvnt en otte liters W16-motor, der yder 1.500 hestekrรฆfter og som spurter helt til 380 km/t fรธr en begrรฆnser vel at mรฆrke sรฆtter en stopper for fartfesten.
For at nรฅ dertil har Bugattis ingeniรธrer mรฅttet skrue godt og grundigt pรฅ formlerne for bilens affjedring og ikke mindst vรฆgt. Faktisk har Divo takket vรฆre nye fรฆlge og en kรธlercover i kulfiber tabt 35 kilo af Chirons kampvรฆgt. Dertil kommer, at opbevaringsplads i dรธrene og en masse lydisolering helt er forsvundet i Divo.
Bilen er opkaldt efter den fransk racerkรธrer Albert Divo og produktionen er begrรฆnset til 40 eksemplarer, som alle er blevet revet vรฆk trods et prisskilt pรฅ fem millioner euro.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: