Turbo/hybrid-æraen har allerede kvælt den legendariske 6.2 liters suge-V8’er, nu vil Mercedes også udfase den seks liters turboladet V12’er
Mercedes har allerede én gang fået os til at græde snot, da de pensionerede M156. Den legendariske 6.2 liters suge-V8’er M156 særligt kendt for at ligge mellem forhjulene på C63 AMG fra 2008 til 2015.
Og nu skal vi efter alt at dømme til at finde lommetørklæderne frem igen. Tidligere på måneden fortalte AMG-chef Tobias Moers nemlig, at Mercedes-AMG vil stoppe med at bruge fabrikkens tolv-cylindrede klaver, M279. En dobbelt-turboladet sag, der ellers yder monster pontente 630 hestekræfter og 1.000 newtonmeter. Og dermed også udfase brugen af 65-emblemet.
En motor, som både S65, G65 og de rigtig dyre drenge S600 Maybach og Maybach Pullmann har nydt godt af siden 2014. Men nu nærmer slutningen sig i hvert fald i følge Mercedes-AMG selv.
LÆS OGSÅ: NÆSTE FORD FOCUS RS FÅR VOLDSOMT MEGET POWER
Hvis du vil have en Mercer med V12, skal du altså handle hurtigt. Selvom der faktisk stadig er lidt håb for V12’eren. Det hedder M158 og betegner den seks liters V12, som Mercedes fremstiller specielt til Pagani. Horacio Pagani og hans team bruger lige nu den motor i superbilen Huayra Roadster.
Er der én ting, som Mercedes er kendt for lige nu, så er det dog, at de kan få en biturbo-ladet V8’er til at lyde hamrende lækkert. Det kan muligvis gøre V12’erens bortgang mindre smertefuld. Muligvis!
KLIK HERUNDER FOR ET ‘SIDSTE’ V12-BRØL