Annonce:

Guide: Sådan fjerner du stickers

Her viser vi dig, hvordan du undgår ridser, når du fjerner gamle klistermærker fra din bil

GAMLE KLISTERMÆRKER eller emblemer, som har siddet på bilens lak i længere tid, kan være en rigtig hovedpine at fjerne uden at ridse lakken. For ofte efterlades selve limen fra klistermærkerne på lakken, og her har vi hyppigt set, at folk bruger rensevæsker og opløsningsmidler til at fjerne den gamle lim.

Problemet er bare, at der samtidig bliver gnedet hårdt mod lakken, og selvom limen så forsvinder, efterlader det lakken med en meget mat og ridset plet, som du ikke lige fjerner med en polering. Men det er der råd for.

Med et gummihjul til fjernelse af klistermærker, slipper du for limrester og for at ødelægge fingerspidserne. Hjulet monteres på en skruemaskine, og når det roterer, mens du trykker det imod klistermærket, bliver det meget nænsomt nulret af uden rester eller ridser. Genialt!

Artiklen fortsætter efter annoncen:

HVAD ER FORMÅLET?
Gamle klistermærker er umulige at fjerne uden at ridse lakken på den ene eller anden måde. Med et gummihjul til fjernelse sparer du tid og skåner lakken.

TIDSFORBRUG:
Meget afhængig af klistermærkets størrelse og materiale. Men regn med omkring 10 minutter på et klistermærke omkring 30 cm i bredden.

SVÆRHEDSGRAD: For begyndere – 1/10
Hvis du kan finde ud af at montere et klistermærke, så kan du også sagtens fjerne det nænsomt igen.

RESERVEDELE
Et hjul til fjernelse af klistermærker kan fåes mange steder, men er billigst hos Biltema, som sælger dem til 49 kr.

SÅDAN FJERNER DU GAMLE KLISTERMÆRKER TRIN FOR TRIN

1: Ældre stickers bliver udsat for masser af UV-stråler fra solens lys. Det er med til at hærde materialet op, og den dag du vil afmontere det, kan det kun gøres i mikro-små stykker.
2: Med et gummihjul til 49 kr. hos Biltema kan du meget let klare afmonteringen, og hvis du følger vores guide, efterlader du ikke lakken med en ridse. Her monteres det på en skruemaskine.
3: Nu er det måske nærliggende at justere skruemaskinen i højeste gear og så nærmest smelte klistermærket af med den varmeudvikling, som friktionen giver. Men det er helt forkert.
4: Her har vi lavet er forsøg for at vise dig, hvad der sker, når du kører med for høje om- drejninger på gummihjulet. Klistermærket er godt nok fjernet, men se lige næste billede.
5: Den høje varmeudvikling har gjort, at limen er brændt godt og grundigt fast på lakken. Det er ikke umuligt at fjerne, men kræver langt mere arbejde, og risikoen for ridser stiger markant.
6: Derfor skal du justere skruemaskinen ned i laveste gear og lægge pres mod klistermærket, imens hjulet roterer langsomt. Du vil opleve, at klistermærket nænsomt bliver nulret af.
7: De sidste få limrester og rester fra gummihjulet kan let fjernes med lidt bremserens på en bomuldsklud, men du må ikke trykke hårdt imod lakken. Et blidt håndelag er vejen frem.
8: Hvis der dukker nogle steder op, som stadig har lidt lim fra klistermærket, kan du sagtens give dem en tur med gummihjulet igen. Her gælder samme regler for hastighed på hjulet.
FÆRDIG! Slut eventuelt af med en let polering af lakken for at fjerne eventuelle matte punkter. Hvis klistermærket har siddet på lakken i flere år, må du forvente, at lakken udenom er falmet mere end der, hvor klistermærket har været monteret. Derfor vil du med stor sandsynlighed stadig kunne se et omrids af logoet eller skriften, selvom du har fulgt vores guide til punkt og prikke. Når du har lært at bruge gummihjulet, vil du opdage, hvor let det pludselig er at fjerne klistermærker, og din lak vil elske dig for det. God arbejdslyst.

 

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også