Hyundai i30 N er den måske mest underholdende GTI lige nu – men synkromesh-ringe af messing og andet topgrej gør bilen dyr – med i30 N-Line vil Hyundai hjælpe flere ud i en underholdende koreaner
Da Hyundai ville lave en forhjulstrukken GTI’er headhuntede koreanerne for skarpe hjerner hos både BMW og Porsche. Og selvom om tyskerne sagde; det her bliver dyrt, fik de nye ingeniører og designere alligevel frie hænder.
Det kom der i30 N ud af. N for Nürburgring selvfølgelig. Problemet er bare – og det særligt med danske øjne – at bilen er rasende dyr, som de headhuntede tyskere forudsagde.
Men i stedet for at lægge 475.000 kroner for den kvikkeste model kan du måske snart slippe billigere, hvis du da kan leve med ikke at have 275 hestekræfter under højre fod.
LÆS OGSÅ: NÆSTE FORD FOCUS RS FÅR VOLDSOMT MEGET POWER
i30 N-Line hedder løsningen. Og den vil få 18″ aluminiumsfælge, røde stafferinger (because racecar) og et udtryk der i høj grad vil ligne det, du finder på i30 N. Karosseriet vil stort set være det samme dog med et neddroslet forhold til de dyreste løsninger.
I stedet er det indvendigt, at de største umiddelbare forandringer skal finde. i30 N-Line vil nemlig få stort set samme kabine som de almindelige i30-modeller. Altså lidt ligesom vi kender det fra Ford og deres ST-Line med Focus’en.
LÆS OGSÅ: NYE TAL – DET ER NÆSTEN GRATIS AF FJERNE BILAFGIFTEN PÅ 150 PROCENT
Hyundai vil dog stadig rive N-Line rundt på Nürburgring, før den ryger ud til forhandlere, forlyder det fra flere kilder. N-Line forventes at dække over flere motorvarianter i i30’eren. Begyndende med Hyundais egen 1.0 liters turbo-benziner med 118 hk helt op til 173 hestekræfter fra en 1.6 liters ligeledes med turbo.
For englænderne starter N-Line-priser formentlig ved 21.000 pund. Hvilket er 180.000 danske kroner. Men så skal vi lægge alle vores fordømte afgifter oveni.