Både Koenigsegg og dækfabrikanten Michelin siger nu, at Agera RS kan ramme 300 miles i timen eller som vi siger: 482 kilometer i timen
Svenske Koenigsegg lukkede bilåret 2017 ned på spektakulær vis. Først ved at på Flyveplads Vandel at køre fra 0-400 kilometer i timen på 37,28 sekunder og dermed smadre Bugatti Chirons hidtidige rekord som den hurtigste bil i den disciplin.
Måneden efter gik turen så over Atlanten til Nevadas ørken, hvor testkører Niklas Lilja endnu engang formåede at ydmyge VAG-gruppens franske prestige-projekt at presse Agera RS til 447.2 kilometer i timen, hvilket er 44 kilometer i timen hurtigere end Chirons nu gamle rekord.
Men overfor The Drive indrømmer både Christian von Koenigsegg og Michelins produktchef Eric Schmedding nu, at der er mere at komme efter i supersvenskeren og dens Pilot Sport Cup 2-dækmontering.
‘Hvis nogen vil gøre forsøget, er det muligt. Bilen skal bruge flere omdrejninger og gearingen skal være længere, men vi kunne ramme 300 mph (482 kilometer i timen, red.) nu’, fortæller von Koenigsegg til ‘The Drive’.
Sådanne hastigheder selv fra den fartgale fabrik i Ängelholm kan dog have lange udsigter for von Koenigsegg sagde efterfølgende således
‘Det er skræmmende og meget farligt at køre så hurtigt, da der er mange aspekter, vi ikke har kontrol over. Det ( hastigheden, red.) er muligt, men det er ikke vores mål.’
‘DÆKKET IKKE I NÆRHEDEN AF SMERTEGRÆNSEN’
Omvendt ved Michelin efter deres omfattende testarbejde med både Bugatti og Koenigsegg, at Pilot Sport Cup 2-dækket kan holde til lidt af hvert.
Før Bugattis rekord havde Michelin dog ingen idé om dækkets holdbarhed ved så vilde hastigheder, da det sorte gummi slet ikke er designet til den slags hastigheder.
‘Da vi undersøgte dækket bagefter, kunne vi dog konstatere, at dækket ikke var i nærheden af sin grænse, fortæller Schmedding.
LÆS OGSÅ: HER ER DEN 600 HESTES RS6 SEDAN, AUDI ALDRIG BYGGEDE
Ifølge produktchefen handler det hele derimod om varme, og hvor hurtigt det udvikles ved 482 i timen.
HUSK OGSÅ: Vil du have dine drømmebiler – eller måske din egen bil? – på væggen derhjemme? Så kan du få tryk en flot plakat her!
‘Varmeudviklingen kan meget hurtigt løbe løbsk ved sådanne hastigheder, og så er det, at vi løber ind i problemer. Bilen kan måske gå fra 0 til 430 km/t relativt hurtigt, men det nytter ikke noget, hvis de sidste 50 kilometer i timen tager fem minutter. Så skal vi over de 482 kilometer i timen, er der stadig brug for flere validerende tests’, udtaler Schmedding.
Meeeen… Lur os, om ikke Koenigsegg nu alligevel lige pludselig står med endnu en Agera RS-rekord i en nær fremtid.