Med 400 hestekræfter og hybridteknologi skal den næste Focus RS jagte Mercedes A45 AMG og Audi Rs3
Det er snart slut for den nuværende Ford Focus RS. Heldigvis skal vi ikke vente ret længe på en ny udgave af den über hotte hothatch med driftmode. Ifølge dokumenter, som Autocar, er kommet i besiddelse af, sigter Ford nemlig efter at få en efterfølger på gaden allerede i 2020.
Lige nu taler al sandsynlig for, at Ford beholder den 2.3 liters firecylindrede turbomotor, der med Mountune-optimering yder 370 hestekræfter. Dog bliver det med hybrid-hjælp i form af en elektrisk generator på 48 volt, der lægger 30 ekstra hypper til den totale ydelse. Her skulle i alt 576 newtonmeter også hjælp godt til.
I hvert fald så meget at 0-100 kilometer i timen kan overstås på ikke meget mere end fire sekunder. Hurtigst kommer det til at gå med den dobbeltkoblings-løsning, som også rygtes på vej til RS’eren.
LÆS OGSÅ: VOLKSWAGEN BYGGER NY POLO-RALLYBIL MED 570 HK
Karosserimæssigt kommer vi ifølge Autocar højst sandsynlig til at se en modificeret udgave af den nuværende bil. Dog med ekstra 50 millimeters aksel afstand og nogle kilo lettere. Antallet af døre rør Ford heller ikke ved. For ligesom den nuværende kommer den næste Focus RS kun som femdørs hatchback.
LÆS OGSÅ: POWERFLEX BYGGER MINI MED BMW-V8 OG BAGHJULSTRÆK
Med tilføjelsen af hybridsystemet bliver den hidsige Focus efter alt at dømme også en del dyrere hos forhandlere. Så vi i stedet for et prisskilt på 540.000 kroner skal vænne os til et leje omkring de 875.000, som rivalen A45 AMG koster på danske skilte.