Norske Gunnar Kjøniksen har brugt fem år på skrue et monster ud af sin BMW E30.
Endemålet var og er det ultimative driftmissil.
Det hele begyndte med E30 318i, der blev rippet for alt. Som i alt! Kun karossens metal stod tilbage. Herefter blev karossen forstærket med et bur i kabinen og rørrammer foran og bagtil, før torpedoplade og transmissionstunnel blev udvidet for at gøre plads til motoren.
Et monster af en S58 V10’er. Ja, den BMW selv lagede i E60 M5 mange år senere. Bortset fra at eksemplaret i E30’eren var en tur forbi VS Motor, før den blev lagt mellem forhjulene.
Det betyder foruden dobbelt trykladning også, at alt fra stempler til knastaksler og motorstyrringen har fået en massiv overhaling.
Resultatet er vanvittige 1.276 hestekræfter og 1.375 newtonmeter ved 1,5 bars ladetryk. Hele herligheden slubrer E85 racefuel i sig. Den gale V10’er er koblet til en sekstrins sekventiel gearkasse, der sender kræfterne ud i et E34 M5-differentiale og videre ud i baghjulene.
Driftmissilet står på en fuldt justerbar GS Performance-gevindundervogn, mens et sæt 372 millimeter D2 kan pille farten af igen. Skulle det blive nødvendigt.
Ond vogn!