Det er godt nok 10 år siden, at den nuværende Volvo XC90 var en ny bil. Men den aldrende svensk-kineser klarer sig stadig fremragende, når det kommer til crashtest.
Allerede i 2018 kunne den britiske Volvo-importør meddele, at ingen nogensinde havde mistet livet i en XC90. I hvert fald ikke siden lanceringen i 2002.
Modellen, der fortsat er på vejene, klarer sig stadig godt. I hvert fald når det kommer til de crashtests, som American Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, udsætter bilen for.
Amerikanerne er gået hårdt til den gamle Volvo. Bilen får seriøse tæv, men den afviger ikke fra linjen, som udløser topkarakter.
Heller ikke selvom amerikanerne bl.a. har strammet kravene til sikkerheden ved frontalkollisioner. Resultatet var og er stadig, at XC90 får den højeste vurdering: Top Safety Pick+.
LÆS OGSÅ: Desperat bilmærke giver elbiler gratis væk
Det samme gjorde den nuværende BMW X5, selvom bilen i øvrigt er meget nyere end Volvoen. De første X5 G05 blev samlet, da Volvoen allerede var fire år gammel i 2018.
– Sikkerhed er kernen i alt, hvad vi gør hos Volvo Cars. Som en del af vores virksomheds mangeårige fokus på sikkerhed stræber vi konstant efter at hæve sikkerhedsniveauet.
– Det afspejler XC90. Og vi er stolte over, at det er blevet anerkendt af IIHS, når man tænker på vores mål med at reducere trafikrelaterede dødsfald og kvæstelser, siger direktøren hos Volvos amerikanske importør, Mike Cottone, i en pressemeddelelse.
Herhjemme er den store Volvo stadig en del af importørens modelprogram. Men det er kun som benzin-drevet plugin-hybrid.
Allerede i september 2022 stoppede Volvo i Danmark salget af rene benzin- og dieselbiler. Og tidligere i år byggede mærket sin sidste dieselbil nogensinde. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her