Staten forventer, at benzin- og diesel falder i literpris. Derfor får 1,1 millioner danskere ingen hjælp med højere kørselsfradrag.
Staten forventer, at den direkte udgift til at køre bil – altså benzin og diesel – bliver billigere i 2025. Derfor rør man hellere ikke ved kørselsfradraget.
Helt konkret fastholder Skatterådet fastholder satsen for 2024 i det kommende år. Det skriver rådet i en pressemeddelelse.
Dermed kan danske pendlere, der er ansættelsesforhold, fortsat ikke få trække mere end 2,23 kroner fra pr. kilometer til og fra arbejde.
Hvad værre er dækker kørselsfradraget absolut ikke alle kilometer, man som pendler måtte have mellem hjemmet og arbejdspladsen. Det træder nemlig først i kraft, hvis man som pendler kører mere end 24 kilometer hver dag.
På den anden side forventer Skatterådet, at alt andet til biler vil blive dyrere fra 1. januar. Der går med andre ord inflation i den. Derfor fastholdes kørselsfradraget på det nuværende niveau.
Befordringsfradraget er ellers steget hvert år siden 2021, da taksten lå på 1,90 kroner pr. kilometer. Stigningen, som nu altså bortfalder, kom efter adskillige år, hvor fradraget var blevet kraftigt reduceret.
Eksempelvis faldt satsen uafbrudt i seks år mellem 2014 og 2020, hvor bilisterne måtte aflevere endnu flere af deres egne penge til staten.
Det eneste, der stiger, er faktisk den kørselsgodtgørelse, bilister kan få, hvis de lægger egen bil til egentlig arbejdskørsel. Lige nu er den 3,79 kroner. Men fra 1. januar 2025 hæves den skattefrie kørselsgodtgørelse til 3,81 kroner pr. kilometer.
Selvom kørselsfradraget hverken stiger eller falder, kommer staten dog bilisterne i møde på et punkt. I hvert fald når det drejer sig om leasingbiler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!