Annonce:

12 ud af 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 ud af 16 batterifabrikker i Europa er enten blevet forsinket eller helt droppet. Det er dårligt nyt for ønsket om uafhængighed af Kina.

Annonce:

Batterifabrikker i Europa står over for store udfordringer. Ifølge en rapport fra analyseselskabet Bloomberg er 12 ud af 16 planlagte batterifabrikker med europæisk opbakning enten blevet forsinket eller helt droppet.

Samtidig er projekter fra asiatiske virksomheder i højere grad på sporet, hvor 10 ud af 13 fabrikker følger tidsplanen. Dette skaber yderligere pres på de europæiske bilproducenter, der allerede står midt i en vanskelig omstilling til elbiler.

Overgangen fra benzin- og dieselbiler til elbiler, som skal være fuldt implementeret inden 2035 på grund af EU’s kommende forbud mod forbrændingsmotorer, har sat europæiske bilproducenter under hårdt pres.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den langsomme udvikling på batteriområdet forværrer situationen. Bloomberg vurderer, at investeringer svarende til 254 milliarder kroner i europæiske batterifabrikker er blevet enten opgivet, udskudt eller revurderet.

En af de virksomheder, der kæmper med problemer, er Northvolt, en europæisk batterikoncern med storejere som Volkswagen, BMW og ATP. Northvolt arbejder på en ny fabrik nær Hamburg, men projektet står på usikker grund. Hvis en løsning ikke findes, risikerer fabrikken at måtte opgive planerne, trods støtte fra den tyske regering.

Flere projekter er allerede blevet aflyst. Mercedes-Benz og Stellantis har opgivet at bygge to batterifabrikker i Tyskland og Italien, mens Tesla har trukket sig fra planer om fabrikker i Sverige og Tyskland. Den norske iværksættervirksomhed Freyr har også standset sine projekter i Norge og flyttet dem til USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Imens har asiatiske virksomheder som CATL og BYD styrket deres position på det europæiske marked. BYD er i gang med at opføre fabrikker i både Ungarn og Tyrkiet. Mens CATL allerede driver en fabrik i Tyskland og bygger en ny i Ungarn.

Kina dominerer fortsat markedet og producerer omkring 80 procent af verdens litium ion-batterier. Det betyder, at europæiske bilproducenter står i en vanskelig situation, da kontinents afhængighed af asiatiske leverandører vokser, mens egne projekter bliver forsinket eller droppet.

Læs mere efter videoannoncen:

Kineserne er dog også blevet beskyldt for at sabortere planer om batterifabrikker i netop Europa. Læs mere om det her.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også