De amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder mener ikke, at noget overvågningssystem i moderne biler gør arbejdet godt nok.
I moderne biler bliver både føreren og eventuelle passagerer overvåget. Ja, faktisk er det et lovkrav. Både i USA og EU.
Men nu siger de amerikanske sikkerhedsmyndigheder, at de lovpligtige systemer er for ringe. Ud af 14 testede systemer blev kun ét fundet acceptabelt.
Ingen af overvågningssystemerne er dog gode nok, lyder det fra The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).
Det oplyser myndigheden i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Tysk bilmærke er gået konkurs for anden gang
Ifølge IIHS er et godt overvågningssystem blandt andet et, der holder øje med førerens hånd- og øjenbevægelser i 10 sekunders intervaller.
Hvis hverken øjne eller hænder er, hvor de skal være inden for en periode på 35 sekunder, skal en moderne bil trække ind til siden og slukke af sig selv.
Men det er altså ingen overvågningssystemer, der er gode nok, hvis man spørger de amerikanske myndigheder.
IIHS testede systemerne i biler fra Ford, General Motors, Tesla, Mercedes-Benz, BMW, Genesis, Lexus, Nissan og Volvo. Men kun i Lexusen nåede myndighederne frem til et såkaldt ‘acceptabelt resultat’.
– Resultaterne er bekymrende, når man tager i betragtning, hvor hurtigt biler med flere og flere automatiserede systemer rulles ud på vores veje, siger IIHS-direktør David Harkey.
Og han supplerer sig selv.
– Der er en rød tråd, hvis man kigger på testen som helhed. Intet enkelt system klarede sig godt samlet set. Men i hver kategori var der mindst et af de testede systemer, som gjorde det godt.
– Det betyder, at der kan rettes op på tingene. Og at – i hvert fald i nogen tilfælde – er det muligt at rette med noget så simpelt som en softwareopdatering.
Mercedes, som altså ikke klarede myndighederne krav, er paradoksalt det første mærke, som har fået tilladelse til at afprøve selvkørende biler på et helt nyt niveau i netop USA. Læs mere om det her.