Annonce:

169.000 danske bilister gjorde det i september – nu bør der kigges på registreringsafgiften

Da september takkede af, efterlod måneden sig en ny virkelighed på de danske veje. Nu kører 169.000 danskere nemlig elbil. Derfor er det til at kigge på registreringsafgiften, mener bilimportørerne.

Annonce:

Ved udgangen af september måned i år var der indregistreret 169.000 elbiler i Danmark. Og ifølge administrerende direktør i De Danske Bilimportører Mads Rørvig er det anledning til, at politikerne igen ser på registreringsafgifterne herhjemme.

Den slags er der senest blevet rørt ved i december 2020. Men nu er det altså tid igen, mener direktøren.

Det skriver skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

I 2019 var gennemsnitsudledningen for nye danske personbiler under kørsel på 136 gram CO2 pr kilometer. Dette tal er faldet til 77 gram CO2 pr kilometer i 2023. Der er tale om et betydeligt fald på 58 gram pr kilometer, hvilket næsten er en halvering på kun 5 år.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Danmark vil forbyde alle fossilbiler – nu kæmper EU-lande imod

Elbilerne, der er nulemissionsbiler, spiller en helt central rolle i reduktionen af CO2 udledninger i Danmark.

Samtidig med tilgangen af flere nulemissionsbiler, bliver de nye biler med forbrændingsmotorer stadig mere brændstofeffektive, hvilket også bidrager til, at CO2-udledning fra nye biler samlet set er lavere.

De nye biler – og særligt elbilerne – er vitale for at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne arbejder konstant på nye og effektive løsninger, og vi kan se på udledningstallene, at det virker.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

– Vi er stolte over, at vores produkter er med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning og er en stor del af løsningen på at nå Danmarks ambitiøse klimamålsætninger.

– Vi bør derfor se på at ændre de kommende afgiftsstigninger på elbiler i 2026 så udviklingen kan fortsætte og klimamålene kan opfyldes, siger Mads Rørvig.

Bilimportørerne er ikke de eneste, der er bange for, at danskerne mister interessen for elbiler, hvis registreringsafgifterne stiger som planlagt frem mod 2035.

Hos DI Bilbranchen har direktør Thomas Møller Sørensen flere gange givet udtryk for den samme bekymring. Læs mere om det her.

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også