Den er god nok. I år er det 20 år siden, Audi sendte den første RS 6’er på gaden. Her 6 blærede stykker fakta om den ikoniske tysker.
Lægger vi RS 6-historien sammen, er resultatet tusindvis af hestekræfter og ‘næsten’ lige så mange cylindre spredt over de nuværende fire generationer. Og bare rolig – den femte får – også – benzinmotor med otte cylindre.
Men vidste du så at…:
C8’eren har næsten intet tilfælles med en almindelig A6
RS 6 i den aktuelle generation C8* kun har tre udvendige dele, der er identiske med dem på basismodellen Nemlig taget, de to fordøre samt bagklappen.
V10-motoren var GIGANTISK
Motoren i RS 6 fra generation C6 skulle bruge så meget plads i forvognen, at ekspansionsbeholderen blev placeret et usædvanligt sted. For at kontrollere kølevæskestanden skulle man åbne passagerdøren og aflæse den nederst for enden af A-stolpen.
ALLE motor har tryk tilfælles
Du kan ikke få en RS 6’er uden trykladning. Nærmere bestemt er alle RS 6’ere lige fra den første i 2002 til den nuværende – tyskerne sendte på gaden i 2020 – født med ikke bare én men hele to turboer. Og sådan bliver det også i den næste generation.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen