Indrømmet, vi savner den 5.5-liters V8 med kompressor, men Lummas bud på den fire-liters V8’er med turbo i G63 AMG er en værdig trøst
Ovenpå nyheden om EU-regler, der truer Mercedes’ AMG-program, kan vi dog glæde os over, at de stadig findes – AMG’erne. Og i hænderne på de tyske tunerne fra Lumma Design stortrives G-Klassen med tilnavnet G63 AMG heldigvis.
Her han man nemlig taget den fire-liter V8’ers motorstyring under kærlig behandlingen. Resultatet er yderligere 65 hestekræfter og 100 newtonmeter. Det betyder 650 hestekræfter og 950 Nm i alt.
Mindre kan dog også gøre det. Til G500-modellen har Lumma en opgradering klar, der betyder, at den fire-liters V8 får hele 110 hk og 140 Nm mere end fabriksbilen. Det er 532 hestekræfter og 750 Nm til de nysgerrige.
MANGLER DEN SIDSTE JULEGAVE?: SPAR 40% PÅ BILLETTEN TIL AUTO SHOW – KLIK HER!
Uanset G-Klasse vil det være en skam at undvære alt det, Lumma kan tilbyde over den store SUV-hjelm. Er 22″ hjul ikke helt nok? Så snup dem i 23″. Eller hvad med en overflod af kulfiber på alt fra dørhåndtag til spejlkapper og kølerhjelm?
Vi havde krydset det hele af på ordre-sedlen. Også den del af CLR G770 package-kittet, der gør G63’eren bredere end fabriksbilen.
Med tredobbelte afgangsrør på hver side bilen fås der ikke mere rå side pipes. De bør være obligatoriske. Måske AMG skulle kigge Lumma over skulderen engang her.