VW’s første Bugatti-koncept havde mere end 16 cylindre
Det er ingen hemmelighed, at VW’s overtagelse af Bugatti reddet mærket. Men vidste du også, at ingeniørerne arbejdede på en prototype-model af Veyron, der havde hele 18 cylindre?
Nej, vel?! Men den er god nok. Men der var én altoverskyggende grund til, at man endte med en W16-motor og firedobbelte turboer. W18-motoren på 6.3 liter var simpelthen for stor og for ‘svag’.
LÆS OGSÅ: BMW-boss – Vi bygger ikke en superbil
Motoren, som i sig selv dog er et stykke ingeniørkunst, blev nemlig designet som en sugemotor. Det gav ‘kun’ 555 hestekræfter og 650 Nm. Langt fra de 1.001 hk og 1.250 Nm fra W16-motoren som den endelige produktionsbil trillede af samlebåndet med.
Bilen, som W18-motoren blev lagt i, blev i øvrigt døbt 18/3 Chiron. Opkaldt efter Bugattis legendariske testkører Louis Alexandre Chiron. 18/3-betegnelsen er et hint til de 18 cylindre fordelt på tre rækker.
Bilen i sig selv. Ja, den er faktisk en heftigt ombygget Lamborghini Diablo VT-karosseri i komplet kulfiber. Motoren kan i dag ses på Volkswagens museum nær fabrikken i Wolfsburg.