Brabus har forlรฆnget akselafstanden med 50 centimeter for at fรฅ plads til ladet
800 hestekrรฆfter og 1.000 newtonmeter. Nej, vi er hverken hos Ferrari, Lamborghini, Bugatti eller Bentley.
Derimod er vi hos i Mercedes. En tunet AMG-Mercedes โ faktisk. For det er sรฅdan noget, Brabus gรธr sig i. 800 Adventure XLP har den fire-liters twinturbo V8โer fra G63-modellen. Der er bare skruet gevaldigt op for trykket.
0-100 km/t er overstรฅet pรฅ 4,8 sekunder. Imponerende for en maskine med en kรธreklar vรฆgt over de tre ton. Ja, tre ton. Tophastigheden er derimod ikke noget at skrive hjem om.
LรS OGSร :โฆOm dengang tunerne fra Hartge lagde en BMW M-motor i en Mercedes 300e
Med 22โณ terrรฆn-hjul er den store tysker nemlig begrรฆnset til 210 km/t pรฅ toppen. Det bliver bilen bare ikke mindre imponerende af. Tvรฆrtimod er det lige omvendt.
For Brabus har overdrevet alt pรฅ bilen, der begyndte sit liv som en SUV. For at gรธre plads til ladet eksempelvis har tuneren mรฅttet gรธre akselafstanden hele 50 centimeter lรฆngere. Og med en totallรฆngde pรฅ 5,3 meter er Brabus-Gโeren 68 centimeter lรฆngere end fabriksbilen.
Brabus har ogsรฅ ofret en ny undervogns-opsรฆtning pรฅ bilen, hvilket hรฆver frihรธjden til 50 centimeter. Men du betale for det.
Med en pris pรฅ 575.000 euro er bilen lige sรฅ dyr, som den er vanvittig. Omregnet til danske kroner er det 4,3 millioner kroner. Og det hele er selvfรธlgelig fรธr danske afgifter. Til sammenligning tager Mercedes โkunโ 2,93 millioner kroner for en almindelig G63 pรฅ danske plader.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk