Hyundai har ikke helt afskrevet forbrændingsmotoren endnu. En hybridløsning kan måske være de sjove bilers redning, siger mærkets tekniske rådgiver.
Der kommer lidt forskellige meldinger fra Hyundai i øjeblikket. Sent i februar kom det frem, at mærkets underholdende modeller er forsvundet helt ud af Danmark.
Og at de ikke kommer igen. Faktisk er produktionen allerede gået i stå. For at gøre plads til elbiler. Læs mere om det her.
Omvendt siger Hyundais tekniske rådgiver Albert Biermann, der tidligere var chef for hele mærkets performanceafdeling “N”, at hybridbiler stadig er en mulighed.
Helt konkret refererer Biermann i et interview med australske Drive til Elantra N, der dog ikke findes i Europa, men teknisk set er en sedanformet i30 N.
LÆS OGSÅ: 1. marts ramte nyt forbud alle danske bilister
En bil som Hyundai allerede har bekræftet vil få “en større motor, end den to-liters, firecylindrede benzinmotor”, der lige nu findes.
Albert Biermann, der har en fortid som chef hos BMW M, mener, at hybridbiler kan lukke et hul mellem performancebiler med forbrændingsmotor og de rene elbiler.
Hyundai er dog ikke alene om budet på, hvordan de sjove biler kan holdes i live i en tid med stadigt strengere krav til forbrændingsmotoren.
Hos Toyota forsøger man sig med at få forbrændingsmotoren til at forbrænde andet end benzin. Nemlig brint. Faktisk tester japanerne allerede teknologien i racerbiler. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Bilmærker sagtsøgt for at være skyld i berømt skibsbrand
Hos østrigske AVL Racetech har man udviklet en 2-liters motor med fire cylindre og en ydelse på 405 hestekræfter. Også momentet på 508 Nm er værd at notere sig i den sammenhæng.
Og hos Porsche tror man på, at syntetisk benzin kan være vejen frem. Siden 2022 har tyskerne produceret syntetisk benzin på et testanlæg i Chile. Det syntetiske benzin kræver ingen ændringer af allerede eksisterende biler for at virke. Det er bare at hælde på, dreje nøglen og køre.