Annonce:

3.300 Fisker Ocean skal på vejen med hjemmelavede dele

Tilbage i juli 2024 købte et leasingselskab 3.300 Fisker Ocean. Siden er mærket gået konkurs, og nu skal bilerne på vejene med hjemmelavede dele.

I New York arbejder et værksted på at holde 3.300 Fisker Ocean-biler på vejene.

Værkstedet, der ligger i amtet Bronx, har et omfattende lager af reservedele fra nedbrudte elbiler. Men man er også begyndt at producere nogle komponenter selv for at sikre, at bilerne kan fortsætte med at køre.

Efter at Fisker Inc. indgav konkursbegæring i juni 2024, købte biludlejningsfirmaet American Lease de Fisker Ocean, som mærket havde på lager i Nordamerika. Disse biler anvendes nu som taxaer til tjenester som Uber og Lyft.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Driften som taxa i New York medfører betydelig slitage på køretøjerne, og da Fisker er gået konkurs, er der ingen såkaldt fabriks/OEM-support at hente.

Derfor har American Lease indgået en aftale med værkstedet BHP. Af de over 3.000 biler, som American Lease købte, var ikke alle i funktionsdygtig stand.

Og nogle blev sendt direkte til BHP for at blive hugget op i reservedele. Delene skal værkstedet bruge på at sætte de biler, som American Lease kan se en idé i at holde kørende, i stand.

– Jeg føler mig heldig at være den, der arbejder med American Lease, siger værkstedets ejer Roni til Insideevs.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ud over at bruge reservedele fra ophuggede biler har BHP også købt reservedele direkte fra Fiskers konkursbo. Ligesom det har været nødvendigt at bygge nye dele selv.

Selvom Fisker Ocean har været genstand for adskillige tekniske problemer og meget kritik, oplyser Roni, at ingen af de biler, American Lease har i drift, endnu har oplevet større nedbrud.

– Der har i hvert fald ikke været nogen ulykker endnu, siger Roni til Insideevs.


Roni understreger, at værkstedet er forberedt på at håndtere et øget behov for reservedele. Værkstedets ejer kan desuden fortælle, at han allerede har fået en række henvendelser fra private Ocean-ejere, men at han hellere vil prioritere American Lease-bilerne.

– Jeg har fået forespørgsler på dele fra private ejere, men jeg har været nødsaget til at sige nej til dem, forklarer Roni.

Da American Lease købte bilerne af Fisker Inc., sagde ledelsen, at man ville samarbejde med Fisker Owners Association (FOA) om reservedele.

Allerede dengang blev det dog udelukket, at leasingselskabet ville tale med ejerne enkeltvis. Alt kommunikation går én vej – nemlig gennem FOA.

– Vi anbefaler på det kraftigst, at alle, der ejer en Fisker Ocean, kontakter FOA og melder sig ind i organisationen. Det vil være den bedste måde at holde din bil på vejen, lød det dengang.

Annonce:

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også