Vi samler tre af de mest højtråbende sedaner på Karup Lufthavns gamle landingsbane og giver gas!
NB: Tilbage i 2014 samlede Bil Magasinets Steen Bachmann og Søren Juul tre herlige brugte sedaner. Det fortjener et gensyn.
V8’ere på et rimeligt budget
Hvad kan man kan få af V8-sedan på et anstændigt budget? Man kan få meget! Hvis du er heldig, kan du finde en Mercedes E55 AMG, der ikke er rustet væk, og har du råd, kan du købe en af vores evige favoritter: BMW M5 i den klassiske E39-model med V8-motor uden trykladning.
Det tredje indslag er den noble og underspillede gentleman-ekspres Jaguar S-type R med Jaguar’s egen 4,2-liters V8-motor med kompressor.
Vi kører til Karup og får et herligt gensyn med de tre herrevogne…
BMW M5 E39
Den pragtfulde BMW M5 blev første gang vist på den årlige biludstilling i Genéve i 1998 og blev bygget i 20.482 eksemplarer frem til 2003. Den betragtes af mange BMW-fans som den mest ægte M5, fordi den er alsidig, hurtig og uden alt for megen elektronik. Her er rat og gearstang, tre pedaler og en helvedes effektiv motor, og det er dét.
For at holde prisen nede blev M5 E39 bygget på samme samlebånd som den almindelige 5-serie i modsætning til forgængeren, der blev håndbygget hos BMW M GmbH. Her er 2,3 cm lavere frihøjde, dæmpere med kortere vandring og kraftigere krængningsstabilisatorer.
Men overordnet er delene de samme som til en almindelig 5-serie, så M5 er kun en anelse dyrere at holde kørende. Alle dele fås fra dag til dag, og i forhold til efterfølgeren med den komplicerede og fejlplagede sekventielle SMG-gearkasse er M5 E39 billig at vedligeholde.
Med dobbelt Vanos
Motoren er en 4,9-liters V8 med dobbelt VANOS: Et system, der tillader variabel ventilstyring på både indsugnings- og udstødningsventiler. Hver cylinder har desuden sit eget gasspjæld, hvilket tilsammen giver en øjeblikkeligt speederrespons og stor smidighed. Motoren yder 400 hk ved 6.600 o/min og bruger olie – bare rolig, det skal den gøre.
Vi låner den blå testbil hos BMW-specialist og -fan Torben Slot Lauridsen fra Haderup Autoservice ved Karup. Torben har flere lækre sager i garagen, og selv om han vil have os ud at køre i en M5 E39 med ekstremt lavt km-tal, tager vi den Le Mans-blå på billederne.
Den har kørt 188.000 km og er til salg engros for 225.000 kr., som den står her (det kræver et CVR-nummer). Kan du ikke selv fikse småting som et slidt baghjulsleje og lidt overfladerust ved benzindækslet, tilbyder Torben at levere den fikset, klargjort, synet og i topform på plader for 300.000 kr. inklusive fire originale fælge.
Blå Bimmer i tomgang
Den blå BMW skal lige have en liter af Torbens bedste olie og lidt starthjælp, og så får den lov at varme op i tomgang, til motor- og gearolie når arbejdstemperatur.
Jeg tager en lille tur rundt på Karup-egnen for at få bilen ind under huden igen – det tager ikke lang tid at blive forført af en M5. I Sport-mode er styretøjet ekstra tungt og følsomt og fortæller alt om, hvad der foregår ude foran.
Indstyringen er skarp som i en M3, og i Normal-mode er komforten forbløffende god. Hug den op i sjette gear, og den kører som enhver anden 5-serie med sportsundervogn fra sin tid.
Hidsig speederresponse
Motoren er varm, og bilen begynder at live op, så det er tid til at trykke på Sport-knappen. De 400 hk får du kun adgang til i Sport, hvor ESC-systemet også tillader bilen at vrikke lidt med røven. Og for hulan den rykker.
Omdrejningsbegrænseren slår først til ved 7.000 o/min, hvor motoren lyder som en racer, og i mellemaccelerationer kan du nyde den hidsige speederrespons. En 18-20 år gammel BMW M5 er den billigste måde for os med almindelige indkomster at få superbilspræstationer på.
BMW M5, 2001
Motor V8, 4.939 cm3, 32V
Ydelse 400 hk/500 Nm
0-100 km/t 5,4 sek.
Topfart 250 km/t
Vægt 1.700 kg
Nypris 1.585.000 kr.
Pris i dag fra 300.000 kr.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre