For bare nogle måneder siden sagde 8 procent af danskerne, at de ikke vil købe en Tesla, det tal er nu vokset til 31,8 procent.
Meget tyder på, at Teslas omdømme i Danmark er i mere end frit fald.
En ny rundspørge, som Voxmeter står bag, viser, at 31,8 procent af danskerne ‚aldrig kunne drømme om at købe en Tesla‘.
Tilbage i december 2024 sagde bare 8 procent af danskerne det samme. Ifølge det danske analyseinstitut har Tesla vendt sig fra at være ‚elsket til at stå i en strid modvind‘.
– Jeg har aldrig set noget lignende. Hverken inden for bilbranchen eller nogen anden produktkategori i mine 26 år i branchen.
– Det er enestående, siger Christian Stjer, direktør i Voxmeter.
Ser man på målingen, er der da også langt ned til listens andenplads. Ifølge 18,2 procent af de danskere, der allerede kender til mærket, bliver det til et nej tak over for Dacia.
Endnu færre – nemlig 7,3 procent – kan se sig selv i en Alfa Romeo, mens det umiddelbart går bedst for omdømmet hos Volvo.
Bare 2,3 procent af danskerne svarede i uge 13 af 2025, at de aldrig kunne drømme om at købe en bil fra det svensk-kinesiske mærke.
Tilbage hos Tesla er mærket de seneste år da også kun strøget en vej på Voxmeters liste. Nemlig opad. Altså forstået på den måde, at stadigt flere danskere siger nej tak.
Blandt de danskere, som kender til mærket i uge 26 i 2021, svarede 6,9 procent, at de aldrig kunne drømme om at eje en Tesla. Det tal er nu mangedoblet.
Elon Musk og Tesla står midt i en af de mest turbulente perioder i bilkoncernens historie. Salget af elbiler er faldet markant i både USA, Europa og Kina, og flere analytikere vurderer, at konkurrenter som kinesiske BYD og europæiske bilproducenter overhaler Tesla både på pris, teknologi og image.
I Californien, der længe har været Teslas stærkeste marked, er salget dykket med over 30 procent, mens Europa har set et fald på næsten 50 procent i årets første måneder.
Samtidig er Musk selv blevet centrum for massiv kritik, efter han har indtaget en politisk rolle som chef for Donald Trumps kontroversielle regeringstiltag under navnet DOGE. Den rolle har ført til protester og hærværk mod Tesla-forhandlere og biler i flere lande.
Investorer, som tidligere har støttet Musk, begynder nu offentligt at efterlyse en ny CEO for Tesla, og navnet Tom Zhu – Teslas topchef i Kina – bliver nævnt som et muligt bud på en afløser.
Læs flere artikler efter annoncerne: