Hos bilkoncernen Stellantis stopper man produktionen på en række fabrikker i både Canada og Mexico. Det betyder, at 4.500 skal fyres midlertidigt.
Stellantis har meddelt, at omkring 7.000 ansatte midlertidigt skal fyres, hvis ikke de på en anden måde rammes af nedskæringer på koncernens fabrikker i Canada og Mexico som følge af nye amerikanske importtoldregler.
Yderligere 900 amerikanske ansatte vil også blive midlertidigt fyret. På Windsor-fabrikken i Ontario, Canada, vil cirka 4.500 medarbejdere blive midlertidigt fyret i to uger.
I Toluca, Mexico, skal de over 2.500 ansatte møde på arbejde resten af april. Men de skal ikke bygge biler. Produktionen på de to fabrikker sættes på pause fra mandag.
Det skriver CNBC.
Beslutningen kommer kun én dag efter, at den amerikanske regering offentliggjorde sine endelige planer om en importtold på 25 procent på biler, og pausen træder i kraft samme dag som tolden.
Ud over de direkte berørte ansatte i Canada og Mexico vil 900 medarbejdere på amerikanske fabrikker, der leverer dele til Windsor- og Toluca-fabrikkerne, også blive midlertidigt fyret.
Blev advaret om 4.500 fyringer allerede før tolden trådte i kraft
Antonio Filosa, chef for Stellantis North America, skriver i en e-mail til de ansatte, hvorfor ledelsen har taget den drastiske beslutning.
– Vi vurderer fortsat de mellemlange og langsigtede effekter af den told på vores drift, men har også besluttet at tage nogle øjeblikkelige skridt, herunder midlertidigt at sætte produktionen på pause ved nogle af vores canadiske og mexicanske samlefabrikker.
– De handlinger vil påvirke nogle medarbejdere ved flere af vores amerikanske motor- og fabriksfaciliteter, der understøtter den drift.
Stellantis bygger Chrysler-minivans og den nye Charger Daytona EV i Windsor.
Fabrikken er den største enkeltstående arbejdsgiver i Windsor, Ontario. På fabrikken i Toluca, Mexico, samles Jeep Compass og den nye Wagoneer S EV.
Fagforeningen Unifor, som repræsenterer de canadiske bilarbejdere, siger, at man allerede før tolden trådte i kræft, advarede om, at den er skadelig.
– Unifor advarede om, at amerikansk told ville skade bilarbejdere næsten øjeblikkeligt, og i det her tilfælde blev de ansatte, der fyres, annonceret, før biltolden overhovedet trådte i kraft.
– Trump er ved at lære, hvor sammenkoblet det nordamerikanske produktionssystem er, på den hårde måde, hvor bilarbejderne betaler prisen for den lektie.“
Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvor ondt den nye toldstats vil gøre på bilindustrien samlet set. Men Stellantis er ikke de første eller eneste, der trækker i håndbremsen.
Hos Polestar har man helt fjernet modellen Polestar 2 fra programmet, fordi den bygges i Kina. Og hos Volvo har man travlt med flytte produktionen til USA.
Hos Volkswagen-koncernen holder man helt bogstavlig talt vejret efter de nye toldstatser. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: