Tidligere på måneden tilbagekaldte BMW 400.000 ældre 3-serier. Nu viser det sig, at endnu flere biler kører rundt med farlige airbags.
Dieselgate er ikke den eneste enorme skandale i bilindustrien. BMW er lige nu ramt af en mindst lige så alvorlig en af slagsen.
Airbags, der smelter, betyder, at det tyske mærke tidligere på måneden tilbagekaldte 400.000 ældre 3-serier, som ejerne selv har eftermonteret med M Sport-rat.
Men de rat er formentlig udstyret med defekte og livsfarlige airbags fra japanske Takata. En defekt, der ramte så mange bilmærker og modeller, at Takata gik konkurs i 2018.
Men de defekte mange airbags kan stadig være derude. Især fordi BMW ikke fik fat i dem alle, da bilerne i første omgang blev tilbagekaldt helt tilbage i 2016.
LÆS OGSÅ: Audi holder op med at snyde – dropper dum detalje
Nu viser det sig ifølge Carscoops, at nyere 5-serier fra 2014, 6-serien fra 2014, X3 fra 2013/14 og X5 samt M4 årgang 2014 også er ramt af problemet.
Derfor har BMW lagt yderligere 1.145 biler til de næsten 400.000 biler, som i første omgang blev tilbagekaldt tidligere i juli måned.
Fejlen ligger i, at udløseren til airbaggen med den interne fabrikskode PSDI-5 over tid kan smuldre væk. Sker det, vil airbaggen i tilfælde af ulykker eksplodere med en uønsket brutalitet.
Hos andre bilmærker har det allerede ført til dødsfald. Og alene i 2022 blev fem dødsfald i trafikken officielt kædet sammen med den livsfarlige airbag.
I alt har 33 bilister mistet livet på grund af de farlige airbags. Senest døde en Honda Accord-ejer fra Kentucky, USA, da airbaggen fik det til at flyve med metalsplinter i kabinen. Honda forsøgte dog meget længe få fat på ejeren inden den frygtelige ulykke. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her