Opbakningen til Fords program for forhandlere af elbiler er kun blevet mindre, siden mærket lancerede tiltaget for et år siden.
I USA kan Ford-forhandlerne ikke uden videre sælge elbiler. Siden 2022 har mærket krævet, at forhandlerne lever op til en række krav, hvis de vil sælge biler med ledning.
En certificering kalder mærket det.
Det tiltag er det dog bestemt ikke alle bilforhandlere der er glade for. Faktisk er opbakningen til Fords ‘elbil-program for forhandlere’ kun blevet mindre lige siden.
Oprindelig fik Ford 2.000 forhandlere med på de nye krav. Men nu skriver Electrek, at hundredevis af forhandlere trækker sig igen.
LÆS OGSÅ: Elbiler har i snit 79 procent flere fejl end fossilbiler
En certificering kalder mærket det.
Et tiltag ikke alle forhandlere bryder sig om. Faktisk er opbakningen til Fords ‘elbil-program for forhandlere’ kun blevet mindre lige siden.
Oprindelig fik Ford 2.000 forhandlere med på de nye krav. Men nu skriver Electrek, at hundredevis af forhandlere trækker sig igen.
Det sker bl.a. på grund af omkostningerne. Forhandlerne i programmet er bl.a. blevet pålagt at investere mindst 500.000 dollar svarende til 3,1 millioner kr. for at være med.
Penge skal forhandlere bruge på at gøre deres forretninger ‘klar til at sælge elbiler’. Prisen, forhandlerne skal betale, kan dog blive det dobbelte, hvis de vil være såkaldte ‘elite-forhandlere’.
I sidste uge skrev Automotive News dog, at Ford muligvis har lugtet lunten. I hvert fald begynder mærket nu at slække på kravene til de forhandlere som vil sælge elbiler.
Blandt andet kræver Ford ikke længere, at forhandlerne opstiller nær så mange ladestandere. Ligesom den obligatoriske træning, forhandlerne skal igennem, falder i pris. Faktisk til det halve. Lige nu koster det omkring 40.000 dollar svarende til 273.000 kr.
Herhjemme har den danske importør også et krav til mærkets indtil videre enste elbil på programmet. Forhandlerne kan nemlig slet ikke få fingre i bilen.
Den kan kun bestille via nettet, det skrev Ford allerede i 2021 i en pressemeddelse, da den første dansker fik leveret en Mustang Mach-E.