Den russiske bud på en 4×4 til folket har fået nyt fjæs
Frem mod modelåret 2020 har Lada Niva fået sig et facelift. Men teknikken er den samme, som da bilen var ny… i 1977.
For 42 år siden kunne den chamerende 4×4 fås en 1,6-liters firecylindrede benzinmotor. Slagvolumen voksede til 1,7-liter i 1993, og så er der faktisk ikke sket meget siden.
Bevares, den ‘nye’ Niva har fået tågelygter, der er integreret i forkofangeren, og ifølge fabrikken mere behagelige sæder, men ellers er det stort set samme bil, der nu kan trille rundt på sit 42. år.
Modelåret 2020 byder – igen ifølge fabrikken – på et forbedret klimamodul, et større handskerum, sæder med varme og elruder.
ÅRETS JULEGAVE: SPAR 40% PÅ BILLETTEN TIL AUTO SHOW – KLIK HER!
Motormæssigt holder Lada stædigt fast i den 1.7-liters benziner med 83 hestekræfter, der er koblet til en femtrins manuel gearkasse. Det betyder en 0-100 km/t-tid på hæsblæsende 17 sekunder. Og en tophastighed på 142 km/t.
Og måske er det i virkeligheden, Lada der er de kloge her. På mange motorvejsstrækninger rundt om i verden må du alligevel ikke køre hurtigere end 130 km/t. Hvis vi holder Autobahn-kilometerne med fri hastighed uden af ligningen.
Selv siger Lada, at Niva’en er ‘den SUV på det russiske marked, som flest har råd til’ og at bilen ‘er en af de mest berømte i hele verden’.
Lada har endnu ikke offentliggjort prisen på den ‘nye’ Niva. Men du kan faktisk godt få et eksemplar af den chamerende 4×4 hjem i garagen. Der findes nemlig en forhandler i Sakskøbing på Lolland, der parallelimporterer fabriksnye Lada’er hentet i Tyskland.