Hvad har Hyundai eksempelvis med Marvel-figuren Iron Man at gøre? Ja, det spørger vi også om. Her er den historie, og fire andre spøjse samarbejder, fra bilernes verden.
Om det er en AMC Gremlin med Denim-indtræk eller en Hyundai Kona med Iron Man-bemaling, så har bilproducenter altid samarbejdet med andre mærker – og det har givet nogle skøre resultater. Det skriver Bil Magasinet.
Levi’s og AMC Gremlin
I 1973 blev AMC Gremlin opdateret med en række forbedringer. En amerikaner-kofanger forbedrede sikkerheden, og en ‘X-pakke’ fornyede designet. Men den bedste forbedring, som den lille amerikaner modtog, var muligheden for et interiør leveret af cowboybuks-producenten, Levi’s.
Pakken betød, at sæderne var dækket i et blåt, denim-lignende nylonmateriale, et sæt lommer til bagsæderne, der kunne knappes af, og røde Levi’s-mærkater. Desværre kunne rigtig denim ikke bruges, eftersom dette udgjorde en brandfare.
Gucci og Fiat 500
2011 var et heldigt år i italiensk historie. Det markerede 150 år siden Italiens forening, og 90 år siden, at det italienske tøjmærke, Gucci, blev grundlagt.
Naturligvis skulle det fejres, og ikke uden den italienske bilfabrik i Torino, Fiat. Hele fejringen blev faciliteret af en udgivelse af en specialvariant af Fiat 500, der var udsmykket med en Gucci-farvet stribe på tværs af hele siden og taget af bilen.
Harley Davidson og Ford F-150
USA symboliseres af få ting mere end Harley Davidson-motorcykler og crewcab pickup-trucks. Derfor må denne specialvariant være præcis det, enhver Amerika-glad bilentusiast lyster. Den er udstyret med Harley Davidson-badges, en 5,4-liters Triton V8 med 340 hk og kompressor.
Den første Harley Davidson-variant udkom i 1999, men Ford har siden stået for produktionen af mindst fire andre generationer af F-150 Harley Davidson.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre