Det er barnelærdom, at Karl Benz byggede verdens første bil, og at han dermed lagde grundstenen til én af verdens største bilkoncerner, Daimler AG. Men hvor meget mere ved du om Mercedes?
Men her er 5 andre ting, du måske ikke vidste.
I vores serie om ‘ting du ikke vidste’ er vi faktisk allerede nået forbi Audi og BMW, og nu er tiden kommet til endnu en tysk bil-mastodont – nemlig den ældste ikke bare i Tyskland men hele verden – Mercedes Benz.
Så lad os komme i gang med listen.
Mercedes byggede hybridbil allerede for 114 år siden
Lige nu kappes verdens politikere om, hvem der kan udskamme den rene forbrændingsmotor mest og hurtigst. Alt skal som minimum være hybrid og faktisk helst el. Forstå hvem der kan.
Nå, det vi egentlig prøver at sige, er, at Mercedes allerede i 1906 forsøgte sig med hybrid-teknologi. Godt nok langt fra så avanceret som i dag men stadig hybrid. Bilen hed Mercedes Mixte og var Wilhelm Maybachs (ja, ham som Mercedes i dag opkalder vilde luksusslæder efter) ide.
Mixte havde en benzinmotor, som drev de forreste hjul, og en dynamo som lavede den gnist der drev de to elmotorer på bagakslen – et i hvert hjul. Altså en hybridbil!
Var først med ‘deformationszoner‘
I dag går så godt som alle bilfabrikker rasende meget op i sikkerhed. Både fordi verdens politikere siger, de skal, og fordi der er kunder i det.
Men sådan har det ikke altid været – altså det der med sikkerhed og prioriteter for bilfabrikkerne. Men det ændrede sig, da amerikanerne begyndte at stramme kravene. I 1951 introducerede Mercedes som de første en ‘deformationszone’ uden for kabinen, der er designet til tage tæskene i tilfældet af en ulykke. De første Mercedes-biler med deformationszoner trillede dog først af samlebåndet i 1959.
AMG er ikke en Mercedes-ting
Eller jo i dag er det. Men Mercedes har faktisk kun haft en inhouse-tuner i små femten før. Mercedes købte første gang ind i AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH, som firmaet retteligt hed, i 1999. Men man fik først den fulde kontrol i 2005.
Før havde AMG også fingerne i Mitsubishi Galant. Men mest en dels er de fingre, som stadig arbejder på den oprindelige fabrik i Affalterbach blevet brugt på at håndbygge Mercedes-motorer med alt fra fire til otte og tolv cylindre.
ABS-bremser blev fremstillet specifikt til S-Klassen
I dag tager vi det for givet, og du skal da også lede længe for at finde en ny bil uden ABS-bremser. Men sådan var det ikke for bare 40 år siden. I 1980 var det formentlig kun de mest hardcore entusiaster og dem, der havde råd til en Mercedes S-Klasse, der havde hørt om systemet.
To år forinden havde Mercedes nemlig introduceret ABS-bremsen på den dengang nye W116-model. Og så var det slut med bremser, som blokerede i nødsituationer. Og sådan har det været siden – heldigvis ikke kun på Mercedes’er.
Den længstlevende Mercedes-model er ‘mågevigen’.
Mange tror G-Klassen er den længst overlevende Mercedes – men det er faktisk en myte. Den længst levende Mercedes er der i mod SL’eren. Du ved, den der begyndte livet med de nu legendariske ‘mågevigedøre’, når den antog coupé-form. Det var i 1954 med en tre-liters rækkeseksmotor og en ydelse på 215 hestekræfter.
Spol 66 år frem i tiden og SL’eren er stadig i produktion. Godt nok med stop undervejs. Men lige nu – her i 2020 – kan du stadig købe en ny Mercedes-Benz SL.
Der har været rygtet om, at Mercedes ville droppe modellen. Det er dog endnu ikke sket. Heller ikke selvom der ikke længere findes en fabriksny SL AMG. Det kan vi ‘takke’ frelse miljøkrav for.