Logoet består af fire ringe, og du kan ikke sige navnet uden at tænke ‘quattro’ – men hvad gemmer Audi ellers på af spændende sager? Det finder vi fem svar på her.
Vi elsker bilfabrikkerne. De giver os noget at leve af, men fremfor alt gemmer de næsten allesammen på uendelig mange fede historier. Her tager vi et nærmere kig på Audi.
Men vi har faktisk allerede beskæftiget os med konkurrenten BMW – her er 20 ting, du måske ikke vidste om den bayerske mastodont.
LÆS OGSÅ: 5 ting du – måske – ikke vidste om Volkswagen
Lad os komme i gang med Audi-listen.
De dyreste ringe til dato -… er 20 år gamle
Den dyreste Audi til dato er fra 2003. I hvert fald den dyreste Audi der nogensinde er solgt. Vi hentyder selvfølgelig til Le Mans Concept, der blot et par år senere skulle blive til R8-modellen.
Konceptbilen, som Audi viste frem på Frankfurt Motor Show med 620 hestekræfter fra en 5-liters V10-motor, solgte fabrikken siden for svimlende 5 millioner dollars. Det er to million mere end den næstdyreste Audi nogensinde – nemlig Avus Concept fra 1991.
Første mærke der gennemførte en ‘crashtest’.
I dag smadrer bilfabrikkerne glædeligt deres egne kreationer for din, min og vores alle sammens sikkerheds skyld. Ligesom instanser som Euro Ncap gør det. Sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed.
Men vidste du, at Audi – eller Auto Union som de hed dengang – var de første bilfabrikant, der udførte en crashtest? Det var i 1938. Ja, selv før Volvo – som de fleste vil sige er besat af sikkerhed – kom på idéen.
Sloges med Mercedes på tophastighed allerede for 84 år siden
Og lad os bare blive lidt i 1938. For her gik det stærkt for Audi (Auto Union). Ja, faktisk var man besat af fart. Det gjaldt i den grad om at komme første og hurtigst fremad.
Så meget at Auto Union Type C Streamliner, en bil med V16 kompressor-motor på fem liter, satte hastighedsrekord på 432 km/t. Altså i 1938! Det ville Mercedes ikke finde sig i. Så W125 Rekordwagen kørte kort efter hurtigere, men “kun” med 0.7 km/t.
Til gengæld var den rekord så vild, at der skulle gå hele 79 år, før Koenigsegg kunne bygge en bil, der kunne køre hurtigere.
INGEN ADGANG! – Audi opbevarer hele sin historie i ‘hemmelig’ garage
Du skal til den tyske by Ingolstadt. Her skal du lede efter en bygning uden ‘husnummer’ og dørklokke og vinduer, du ikke kan se ind af. Det lyder måske som en umulig opgave, men nær fabrikken i Ingolstadt opbevarer Audi faktisk hele sin historie på fire hjul. Det er over 600 biler, der beskriver alt fra storslåede sejre til de mindre heldige af slagsen.
Faktisk er stedet stadig så ‘hemmeligt’, at selveste Top Gear ikke engang fik tilladelse til at se hele samlingen, da det britiske bilmedie besøgte stedet i 2014.
Men her står alt fra Mr. Le Mans, aka. Tom Kristensen, vinderbiler fra det legendariske 24-timers løb over Pikes Peak-racer til Gruppe B-monstre. Savle, savle…
Sleb Porsche-logo væk
Gruppe B-monsteret Sport Quattro S1 er lige så berømt og berygtet som den vilde 80’er-rallyserie selv. Men vidste du, at bilen brugte en wastegate udviklet af Porsche? Nej, ikke?
Det skal du ikke være ked af. Audi gjorde nemlig meget for at skjule det. Audi-folkene sleb ganske enkelt Porsche-logoet på wastgaten væk, før man satte den på S1’eren. Det var alt sammen før, Porsche blev opslugt af Volkswagen-koncernen. Det skete faktisk først helt i 2012.