Det kan lyde som et skræmmende højt talt, men det er ikke desto mindre vurderingen, at op imod 50.000 biler på de danske veje er kloner af andre biler.
Et dansk firma kan dog have løsningen på problemet, skriver Finans.
De klonede biler giver anledning til hovedbrud hos både bilforhandlere og leasingselskab. Og bilejerne kan ende med en gevaldig lang næse, hvis de er intetanede om, at deres bil faktisk er en klon af en udenlandsk bil.
Men hvordan kan det i det hele taget lade sig gøre at klone en bil i vores moderne verden? Ifølge Niels Becker fra OBD-Safe er det faktisk ret nemt.
Hvad er kloning?
– Vi tager en Audi A8 som eksempel. Den stjæler du i aften, fordi du er biltyv. Derefter finder du ud af, hvilken bil den minder om, som kører i et andet land end Danmark, og finder ud af, hvilket stelnummer den har, fortæller Niels Becker til Finans, før han fortsætter:
– Det kan man gøre på mange måder. Så får du fjernet det originale stelnummer og hamret det nye stelnummer ind i bilen. Du får også forfalsket en tysk registreringsattest på den, og så kører du den i synshallen og får bilen synet. Nu har bilen fået en ny identitet, og den kan sælges videre til et leasingselskab.
Myndighederne ved intet
Med en fortid som bilforhandler er Niels Beckers egen holdning til de klonede biler da også helt klar: bilerne skal væk fra vejene.
Umiddelbart er det dog ikke lige til. Det danske retsforbehold i EU-regi gør nemlig, at de danske myndigheder ikke kan tjekke bilers historisk på tværs af landegrænser.
En bil kan altså sagtens være meldt stjålet i Tyskland, uden at de danske myndigheder har mulighed for at ane det. Derfor har klonede biler gode betingelser herhjemme.
Det er grotesk, at den kan synes her i Danmark, mens den kan køre rundt i f.eks Tyskland på samme tid. Politiet kan intet gøre ved det, for det kan være lavet meget professionelt, siger Niels Becker til Finans.
Løsningen ligger lige for
Der er mange penge i de klonede biler. Efter at have fået nyt stelnummer kan de nemlig både sælges og leases herhjemme eller helt eksporteres ud af Danmark igen.
Men der er faktisk en løsning, og den ligger ifølge Niels Becker lige for.
I sit firma har han nemlig samlet en kloningsdatabase, så forhandlere og andre kan se, om en specifikt bil er klonet eller ej.
– En autolakerer fortalte mig, at man ikke kan male et motorrum, med lige så tyndt et lag som hos bilfabrikanten. Jeg lånte en my-måler, der kan måle lagtykkelse, og prøvede det på en bil, jeg vidste var klonet. Den klonede BMW havde en lagtykkelse med en my på 60. Men hvor stelnummeret var, der var my 370, fortæller Niels Becker mediet.