Annonce:

50 procent flere bilfirmaer vil gå konkurs i 2025

2024 var et blodbad for og i bilindustrien. Intet tyder på, at det er stoppet. Tværtimod frygtes antallet af konkurser at stige med 50 procent.

Annonce:

Vi skal forbedre os, så 2025 ikke bliver et blodigt år. I hvert fald når vi ser tilbage på det med bilindustriens briller på.

For når 2025 bliver til 2026, vil 50 procent flere firmaer i bilindustrien være gået konkurs. Altså når man sammenligner med 2025.

Det viser en analyse fra rådgiverfirmaet Falkensteg.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge analysen steg antallet af konkurser i store, tyske virksomheder med en omsætning på over ti millioner euro fra 279 til 364 sager sidste år. Heraf kom flertallet – nemlig 56 konkurser – alene fra bilindustrien.

Selv de helt store firmaer, hvor omsætningen skal tælles i milliarder af euro, vil Falkensteg ikke udelukkende konkurser. Eksempelvis har Volkswagen finansdirektør selv advaret, om at bilmærket kan løbe tør for penge i løbet af et par år til tre, hvis ikke udviklingen vendes.

Flertallet af konkurserne kommer desuden ovenpå en kedelig stigning. I forhold til 2023 var der sidste år nemlig hele 65 procent flere konkurser i bilindustrien. Det betyder, at næsten hver sjette virksomhed, der bukkede under i Tyskland sidste år, var en del af bilernes verden.

– Større insolvenser-sager, såsom dem fra WKW Group med 600 millioner euro i salg eller Eissmann med en halv milliard euro i salg, var sjældne førhen, siger Jonas Eckhardt, bilekspert hos Falkensteg, til Automobilwoche.

Tidligere ville bilfabrikkerne have insisteret på at holde så store leverandører i live. Men nu er der ikke penge til den slags støtte og redningsplaner længere.

Læs mere efter videoen:

Et skræmmende eksempel på den nye situation er historien om Recaro Automotives tyske afdeling. Det mere end 100 år gamle firma, der specialiserede sig i bilkabiner, var på randen af konkurs. Kun i sidste øjeblik blev hele forretningen reddet af en italiensk investor.

Den katastrofale situation hos Recaro betød, at Ineos, der ejer en tredjedel af Mercedes’ Formel 1-hold, måtte indstille produktionen i efteråret 2024.

Et sted, der ikke er fundet en afklaring endnu, er hos BBS. Fælgproducenten har haft et hårdt liv de seneste år. Og i oktober 2024 indgav man den femte insolvenserklæring på ganske få år. Samtidig blev alle medarbejdere opsagt.

Læs mere efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også