Mange elbiler er slet ikke bygget godt nok. I hvert fald ikke når det kommer til driftsbatteriet på 12 volt. Og det giver problemer, siger batterifabrikant.
Rækkeviddeangst i elbiler bør bilisterne ersatte med en grundig bekymring for batterierne. I hvert fald når det kommer til elbilernes driftsbatterier.
Elbilerne har nemlig i stadigt stigende grad brug for vej- og starthjælp. Ganske enkelt fordi startbatterierne bliver presset til det yderste, og elbilen kan ofte ikke lade dem godt nok.
Det skriver Clarios, der er selskabet bag batteriproducenten Varta, i en pressemeddelelse.
Ifølge tal, som tyske ADAC fører over antallet af vejhjælp-assistancer, er det i 55,6 procent af alle tilfælde startbatteriet, der er noget galt med, når elbil-ejere har brug for hjælp.
LÆS OGSÅ: Tesla risikerer at miste sin licens til at bygge biler
– I nogle elbilproducenters systemer er opladningsstrategien for 12V-batterierne stadig ikke perfekt. Det medfører ofte, at 12V-batteriet bliver helt fladt.
– Årsagen er, at startbatteriet kræver en større spænding, end den ydeevne der er til rådighed, forklarer Nadine Dehnert, chefingeniør for design hos Clarios.
Noget andet, som elbilerne får hug for, er deres softwareopdateringer. De er som oftest tilgængelige med få tryk. Men bilisterne tænker næppe over, at det går hårdt ud over 12 volt-batterierne.
Varta opfordrer af samme grund folk med elbiler til at få tjekket deres startbatterier, når vinterhalvåret melder sig.
– I dagens biler kan kun faglærte specialister udskifte bilens batteri, sådan at ydeevnen og sikkerhedsfunktionerne fortsat fungerer korrekt, siger René Mejer Andersen fra den danske del af Clarios.