Modeller du kunne kende forskel på
Ja, det virker næsten sindssygt i dag. Men der var faktisk engang, hvor du kunne se, om der lå en Mercedes S-Klasse eller E-Klasse i dine spejle.
Og var det en BMW, lå den stensikkert helt oppe i røven på dig og blinkede ad bagkofangeren. Det sidste er en sandhed, som stadig holder. Men dengang kunne du stadig se, om tumpen sad i en 3 Serie eller den større 5’er.
I dag er det fyringsgrund, hvis Audis designere får den idé at lave en bil, der ikke ligner de andre. Var det ikke for størrelsen, kunne du køre forbi en Audi A1 og nemt forveksle den med en A6.
Afgangsrør – RIGTIGE afgangsrør
At pumpe kunstig motorlyd ind i kabinen er lige så fornærmende, som når bilforhandleren tilbyder dig hjulkapsler og fire bundmåtter i rabat på din nye bil. Når bilfabrikkerne så samtidig fjerner afgangsrør på biler af en vis størrelse, men inisterer på, at de er der. Ja, så eksploderer vores hoveder.
Desværre må vi erkende, at selv røven af en sportsvogn om få år vel ligner noget, den ikke er. Øv!
Den manuelle håndbremse
Hvad er der i vejen med god gammeldags håndbremsevending? Tilsyneladende alt. Bilfabrikkerne går nemlig i hurtigere og hurtigere væk fra det mekaniske greb og over til en elektronisk løsning. Men så er der selvfølgelig mere, det autoriserede værksted kan skrive på regningen, næste gang du kigger forbi. For ja, lortet går i stykker.
Den fantastiske lyd af en sugemotor
Intet som i INTET slår lyden af en potent sugemotor. Heller ikke selvom kompressor-og turboladning stort set har eksisteret lige så længe som forbrændingsmotoren selv.
Derfor smerter det os helt ind i knoglemaven, at rigtige sugemotorbrøl hører fortiden til. Bevars, du kan sagtens få en Mercedes C63 AMG i dag. Men har du hørt den? Heller ikke os. Den fire-liters biturbo-V8’er lyder som en dybfrossen kat der blive trukket halen.
Næ du. Vi skal hele 10 år tilbage i tiden for at finde en C63’er, der kan aflive dine trommehinder.
Mekanisk simplicitet
Hvornår har du sidste skiftet noget på din fabriksnye bil?
Ha ha, godt forsøgt. Det ved vi jo alle sammen godt, at der efterhånden skal supercomputere til for. Selv det at skifte en forlygtepære kræver efterhånden Ph.D-grad. Løsningen? Du har bare værsgo at lægge 800 kr. ved den autoriserede forhandler.
Ja, i indskrivningen forstås. Arbejdstid og materialer kommer oveni.