Når landet uden humor laver konceptbiler, så er det ikke for sjov. Her er 5, der gerne måtte lande som virkelige biler i 2021.
Der findes biler, vi ser hvert lyskryds. Så findes de firehjulede, du skal lede lidt efter. Og så findes dem, der egentlig ikke findes.
Forstået på den måde, at fabrikkerne ikke nåede længere end til konceptet, før enten idéen døde eller mere sandsynligt; pengene slap op. Her har vores kolleger fra Bil Magasinet samlet fem fede koncepter fra Tyskland, der aldrig blev til noget.
Men som ikke desto mindre gerne måtte gøre comeback. Også i mere end ét eksemplar pr. bil.
Vi har smidt en lille ‘bonus’ ind til sidst. Ganske enkelt fordi vi synes, ingeniørarbejdet og historien bag fortjener at blive fortalt.. igen!
1 | Volkswagen W12 Syncro
Jovist, vi fik en superbil med W-motor fra en afdeling af VAG, men den bar ikke Volkswagen-mærker. Denne folkevogn blev set første gang til Tokyo Motor Show i 1997, og kunne dengang overraske med firehjulstræk og en W12-motor med 420 hk.
I 1998 udkom et topløst koncept ved navn W12 Roadster, og i 2001 fik bilen en ny omvæltning: W12 Nardo. Baghjulstræk og 600 hk muliggjorde en tophastighed på 357 km/t. Det muliggjorde, at bilen i 2002 tog verdensrekorden for hurtigste bil over 24 timer, med en gennemsnitshastighed på 322 km/t.
Konceptet blev aldrig masseproduceret, og det ærgrer vi os over. En nutidig VW med W12 motor ville sætte kryds i alle de rigtige bokse.
Tekniske detaljer
Motor W12 sugemotor med 600 hk
Tophastighed 357 km/t
0-100 3,5 sekunder
Vægt 1.200 kg
2 | Mercedes-Benz C111
Mercedes er måske de sidste, man tænker på, når Wankelmotoren bliver nævnt. Men også de udforskede den roterende trekant, i søgen efter en motor til deres koncept-superbil, C111. Den første C111 er færdigbygget i 1969, men konceptproduktionen fortsatte igennem 1970’erne.
Der blev bygget i alt 16 konceptbiler, og de fandtes både med 3- og 4-rotor wankelmotorer, en OM617 5-cylindret turbodieselmotor og en biturbo V8-benziner. Den sidste C111 var udstyret med førnævnte V8, og kørte en omgang på Nardo Ringen på bare 1:56.57 i 1979. Det gav en gennemsnitshastighed på 403,78 km/t. Det gjorde den, med aircondition og et fuldt læderinteriør.
Bilen blev smidt på sidelinjen til fordel for dens åndelige efterfølger, C112. C112 nåede desværre heller ikke produktion, på trods af 700 bestillinger.
Tekniske detaljer
Motor 2,4l 4-rotor wankelmotor med 350 hk
Tophastighed 300 km/t
0-100 4,8 sekunder
Vægt Ingen opgivelse
3 | BMW Nazca C2
BMW havde en køreklar konceptbil med til Tokyo Auto Show i 1991. Den hed Nazca M12 og den var bygget af kulfiber. Eller, det var store dele af karosseriet og hele spaceframe-rammen. Motoren var som hevet ud af en 850i, og lavede 304 hk. Og selvom det var en 5 liters V12’er, så var det en samlet pakke der, takket være brugen af kulfiber, kun vejede 1.100 kg.
Men BMW må åbenbart være blevet mobbet til Auto Show, for året efter kom de tilbage, og de havde hentet hjælp fra Alpina, der havde hævet motorkraften med 50 hk. Vægten var 100 kg lavere, designet var mere tidssvarende og der var hele 3 vinger bagi.
Men på trods af en bil, der ville gøre enhver biltosse skør, så var BMW stadigvæk hunderæd. De havde stadigvæk M1 i bagtankerne – Det var nok til at BMW trak stikket fra projektet, og at C2 overgik til historiebøgerne.
Tekniske Detaljer
Motor 5l V12 sugemotor med 350 hk.
Tophastighed 311 km/t
0-100 4,1 sekunder
Vægt 1.000 kg
4 | Audi Quattro Spyder
Quattro Spyder blev det første bud på en erstatning til den originale ur Quattro, som Audi var klar med. Det, Audi kunne vise frem til Frankfurt Auto Show i 1991 var intet mindre end ekstraordinært: Spyder var bygget ud af aluminium på en spaceframe-ramme af stål, og vejede 1.100 kg. Det skulle trækkes af en 172 hk stærk V6-motor på 2,8l, der lå bag de to sæder, mellem de to aksler.
Det lyder måske ikke som uhørte tal, hvis man sammenligner med de andre konceptbiler på listen, men prisen skal også med i overvejelserne: Audi ville sælge Spyder til under 100.000 DEM. Det er altså en bil med spaceframe-ramme, aluminiumspaneler og firehjulstræk til under 380.000 dkk.
Med andre ord ville bilen, med Toyota GR Yaris’ mediesucces taget i betragning, være et potentielt tophit i 2021.
Tekniske Detaljer
Motor 2,8l V6 sugemotor med 172 hk
Tophastighed Elektronisk begrænset til 250 km/t
0-100 5,7 sekunder
Vægt 1.100 kg
5 | Mercedes-Benz Ener-G-force
En offroader bør være miljøsvinsk og overdådig. Men hvad nu, hvis man skruer ned for miljøsvineriet, og skruer op for overdådigheden? Så får du Mercedes’ Ener-G-force koncept. Bilen, der egentlig startede som et formstudie af ‘fremtidens politibil’, gjorde brug af brændselsceller til at fodre elmotorer med strøm.
Ved første øjekast ser dette koncept fra 2012 håbløst irrelevant ud. Men tager man den nuværende EV-offroader-craze i betragtning, så er Ener-G-force med sine 800 km i rækkevidde forbløffende relevant. Der er ikke umiddelbart en elektrisk G-klasse på vej, men med de seneste udviklinger inden for Mercedes og el, er der banet vejen for det!
Tekniske Detaljer
Selvom Mercedes allerede har bygget en model til kørsel og fremvisning, har de ikke afsløret nogle tekniske detaljer, udover motortypen og rækkevidden.
6: Bonus! | BMW E32 V16 ‘Goldfisch’
I slut-80’erne troede BMW, at Mercedes var få dage fra at præsentere en S-Klasse med V16-motor. Sådan en motor havde BMW bare ikke på lager, og det går selvfølgelig ikke at blive overhalet inden om af konkurrenten. Så i 1988 kom nogle ingeniører på en ide, der fik navnet 767i ‘Project Goldfisch‘.
Ved første øjekast kan den synes anonym. Ikke noget særligt i forhold til alle andre 7’ere fra den tid. Men den illusion brister, når dit blik fanger de enorme luftindtag lige bagdørene. Og vi retter lige os selv her: de luftindtag er gigantiske! Men køling skulle der til for at holde den korrekte arbejdstemperatur i videreudviklingen af BMW’s 12-cylindrede M70-motor.
Med de tre ekstra cylindre opnåede BMW en effekt på 408 hestekræfter fra en 6,7-liters motor. Små tal i dag, men skræmmende i slut-80’erne. Noget våbenkapløb blev det ikke til, Mercedes præsenterede nemlig aldrig nogen 16-cylindrede S-Klasse.
Så BMW parkerede deres tekniske forspring, som i øvrigt vejer 310 kilo, i en hemmelig kælder i München. Hvor der i øvrigt står mange, andre fede prototype. Læs om dem her!
Tekniske Detaljer
Motor 6,7L V16-sugemotor med 408 hk
Tophastighed: ikke oplyst
0-100 km/t: ikke oplyst.