Annonce:

7.300 elbiler med kinesiske batterier tilbagekaldes

Først Audi og nu Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler, fordi elbilerne er potientielle brandbomber. Nu tilbagekaldes over 7.300 biler.

Mercedes advarer nu visse bilister mod at oplade deres elbiler helt op. Det sker efter en række tilfælde, hvor elbiler fra forskellige bilmærker har skabt overskrifter i medierne. Deres batteripakker risikerer nemlig at antænde.

7.362 Mercedes EQB er ifølge den amerikanske importør ramt af tilbagekaldelsen. Disse biler har batterier, der er produceret af den kinesiske virksomhed Farasis Energy. Batterierne kan i visse tilfælde overophede og i værste fald bryde i brand.

Frygten for, at det sker, har fået Mercedes til at trække bilerne tilbage. Ejere af de pågældende biler bliver bedt om ikke at oplade deres elbiler til mere end 80 procent af kapaciteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I hvert fald ikke før problemet er løst. Mercedes oplyser, at en softwareopdatering vil kunne afhjælpe problemet.

Tilbagekaldelsen kommer efter lignende problemer med elbiler fra flere bilmærker. Både Audi og Jaguar har tidligere tilbagekaldt elbiler på grund af defekte batterier, der kan gå i brand. Audi fraråder helt, at visse hybridbatterier lades op. Læs mere om det her.

Fra den amerikanske Mercedes-importør lyder det, at man endnu ikke har hørt om brændende elbiler, der kan relateres til fejlen. Men i Kina, hvor bilerne også sælges, er flere biler futtet af i både 2023 og 2024.

Det skriver Carscoops.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mercedes har valgt at tilbagekalde alle de berørte biler for at sikre, at der ikke opstår personskader som følge af problemet.

Mercedes skriver selv, at det kan begynde at brænde på grund af en kortslutning i de celler, som bilernes batteripakker er bygget op af.

– På grund af kombinationen af visse produktions- og brugsforhold kan der opstå en intern kortslutning i battericellerne i højspændingsbatteriet.


Dette er ikke første gang, at elbiler har haft problemer med batterierne. Det er derfor vigtigt, at producenterne tager disse problemer alvorligt og tilbagekalder de berørte biler, så snart der opstår mistanke om fejl.

På den anden side mener Jaguar i Danmark eksempelvis ikke, at der er risiko for brande i den skandaleombruste I-Pace-model. Flere nordmænd har ellers oplevet, at lige den model – i lighed med tilfældene fra USA – er gået op i røg.

Men i et svar til Sikkerhedsstyrelsen skriver Jaguar-importøren, at der ikke er fare på færde. Der bliver altså ikke tilbagekøbt biler, som det er sket i cirka 3.000 tilfælde i USA.

Mindre alvorlige hændelser end brændende biler er dog også dyre nok for Jaguar-ejerne. En nordmand står eksempelvis med en regning på 135.000 danske kroner, fordi batteripakken i hans bil er færdig efter bare 35.000 kilometer. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også