Aito M8 er en ny bil fra et samarbejde mellem kinesiske Huawei og Seres, der ikke findes endnu. Det gør bilen heller ikke. Men 70.000 har bestilt en bil.
Over 70.000 bilister har lagt forudbestillinger ind på Aito M8, før bilen overhovedet er lanceret.
Aito M8, der er et produkt af Huaweis samarbejde med Seres, er en SUV med en lille benzinmotor, der fungerer som rækkeviddeforlænger.
I Kina skal bilen koste et sted mellem 368.000 og 458.000 yuan. Det svarer til nogenlunde det samme i danske kroner. Om Aito så kommer til Danmark, er et helt andet spørgsmål.
På trods af prisen har bilen opnået betydelig interesse på det kinesiske marked. Siden 6. marts hævder Huawei/Seres at have fyldt ordrebøgerne med 70.000 forudbestillinger på en Aito M8.
Det er sket, selvom den officielle lancering af bilen først finder sted i løbet af april. Alene i den første time efter der blev åbnet for ordrebøgerne, blev der registreret 7.500 forudbestillinger. Efter seks timer var tallet steget til 21.000, og efter 12 timer var 28.000 forudbestillinger noteret.
Aito M8 er mindre end søstermodellen M9, men den klassificeres stadig som en SUV i fuld størrelse i Kina.
Den har en længde på 5.190 meter, en bredde på 1.999 meter og en højde på 1.795 meter med en akselafstand på 3.105 meter. Designet af Aito M8 er strømlinet, og bilens sideprofil har visse ligheder med Mercedes-Benz GLS.
Aito M8 drives af en 1,5-liters turbomotor, der fungerer som rækkeviddeforlænger med en effekt på 158 hestekræfter.
Primært skal bilen drives af to elmotorer med en samlet effekt på 525 hestekræfter. Her kan kunderne vælge mellem batteripakker på 36 kWh og 51,9 kWh, som giver en elektrisk rækkevidde på henholdsvis 201 kilometer og 310 kilometer.
Fuld tanket med benzin kan Aito M8 angiveligt køre op til 1.526 kilometer.
Bilens elektriske system er baseret på en 800-volt arkitektur, hvilket kineserne hævder, at de kan hente 150 kilometers rækkevidde på i løbet af 5 minutter.
Men så er der jo lige det der med navnet. M8 får formentlig problemer i både Kina og Europa, fordi BMW i forvejen sidder på navnet. Omvendt er kineserne kendt for at blæse på den slags rettigheder.
BMW har i forvejen en retssag kørende mod BYD, fordi kineserne ifølge det tyske mærke tyvstjæler et andet modelnavn. Læs mere om det her.
En ting er mange forudbestillinger, noget andet er, hvor mange bilister der rent faktisk går hele vejen. Det kan Tesla tale med om.
Op til lanceringen af Cybertruck havde det amerikanske mærke hele 2 millioner forudbestillinger. Indtil videre så mange hoppet fra, at det kun er blevet til lidt mere end 46.000 biler.
Læs flere artikler efter annoncerne: