Kinesiske Xiaomi vil nu bygge andet end smatphones. Og det er tilsyneladende noget, kunderne skal bede om. Forventingerne til den nye elbil SU7 er allerede overgået.
Det er nok ikke, fordi at Xiaomi har overtalt verdens nok mest kontroversille bildesigneren til at være en del af udviklingen.
Men noget må kineserne have gjort rigtigt. I hvert fald hævder Xiaomi selv, at de allerede har mere end 70.000 bestillinger liggende på den nye elbil SU7.
Det skriver CNBC.
Antallet af forudbestillinger kommer i den grad bag på direktør Lei Jun. For de 70.000 biler svarer til, hvad Xiaomi havde håbet/forventet at kunne sælge på et år.
LÆS OGSÅ: Formel 1-holdet Haas mister en kører
Derfor er målet også sat op. Hvis det nye kinesiske mærke sælger mindre end 100.000 biler i løbet af i år.
De første eksemplarer af SU7 blev udbudt til salg i slutningen af marts. Dem vil Xiaomi have, hvad der svarer 200.000 kroner for. Eller godt 30.000 mindre end Tesla Model 3.
Og selvom det kan lyde, som om at den kinesiske smartphone-fabrikant har fart på, er det ikke uden omkostninger.
Bilen er nemlig prissat aggressivt på hjemmemarkedet i Kina, at analytikere mener, hver SU7 giver et tab på lige under 10.000 dollar. Det svarer til 69.200 kroner med den dagsaktuelle vekselkurs.
Xiaomis umiddelbare succes er noget andre bilmærker kun kan drømme om. I Sverige trues Fisker Inc. eksempelvis af en tvangsopløsning, og mærket kan helt bukke under indenfor 30 dage. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!