Annonce:

73.000 har købt meget dyrere Tesla på 5 dage

Der er nu gået en lille uge, siden Tesla løftede sløret for den faceliftede Model Y og en højere pris. Men det har ikke holdt køberne tilbage.

Ifølge kinesiske medier Tesla har alene i Kina solgt 73.000 eksemplarer af den faceliftede Model Y.

Salget, som egentlig er forudbestillinger, svinger dog meget. Andre medier mener nemlig, at Tesla ‘kun’ har skubbet 60.000 nye biler ind i ordrebøgerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Uanset hvad er der tale om markante tal bare få dage efter den faceliftede models lancering. Om det så også er en succes for Tesla, afhænger af produktionsomkostningerne. Bilmærket holder dog fast i at bygge Model Y på fabrikken i Shanghai.

Bilerne til de europæiske kunder er allerede begyndt at rulle af samlebåndet. Det sker dog på fabrikken i udkanten af Berlin. Her blev man i sidste uge udsat for ‘mobning’ fra flere grupper af aktivister. Læs mere om det her.

Ifølge rapporter fra kinesiske medier er bilen udviklet af et lokalt ingeniørteam, hvilket understreger Teslas fokus på at tilpasse sine produkter til regionale markeder.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I Europa er prisen for Model Y øget med omkring 100.000 danske kroner. I hvert fald for den såkaldt Launch edition-bil. Hvilkeyt koster cirka 460.000 danske kroner.

Og selvom Tesla oplyser, at man kan levere den nye Model Y allerede i begyndelsen af marts, spår flere analytikere, at bilen til den pris får det svært på det danske marked.

Til sammenligning er prisen i Kina markant lavere – nemlig lige omkring 300.000 kroner. Det er dog stadig en prisstigning. Men kun med godt 13.000 danske kroner. Denne forskel i prispolitik har vakt opmærksomhed blandt bilkøbere og analytikere.

Med hensyn til salgstal varierer mediernes udmeldinger. Ifølge mediet Yicai blev der i løbet af de første fem dage solgt 73.400 eksemplarer af den nye Model Y Kina, mens andre kilder skriver, at salget ligger på omkring 60.000 biler.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Uanset de nøjagtige tal viser salgsresultaterne en høj efterspørgsel efter den faceliftede Model Y. Smartphone-producenten Xiaomi hævder dog at have solgt endnu flere biler på om muligt endnu kortere tid. Læs mere om det her.

Modsat danske kunder har kineserne mulighed for at se bort fra den såkaldte launch edition og bestille en basismodel af Model Y med baghjulstræk.

Modellen bliver fremstillet med fokus på at imødekomme kinesiske kunders behov. Ligesom Tesla holder gang i de kinesiske samlebånd og lokal udvikling af bilen. Dermed adskiller Teslas strategi i Kina sig på flere måder fra mærkets tilgang til Europa.

Annonce:
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også