77-årige Göran Björstad fik en regning på 105.000 kroner, efter at han havde ladet sin elektriske Kia op. “Den slags sker fra tid til anden,” siger ladeoperatøren.
77-årige Göran Björstad har ikke 105.000 kroner stående på sin konto. Men havde han haft det, havde ladeoperatøren Eways også trukket pengene.
Ladeoperatøren mener nemlig, at det er prisen for at oplade en plugin-hybrid. En opladning der varede i sådan cirka en time og et kvarter.
Det fortæller den 77-årige mand til Expressen.
I den app, som Göran Björstad har for overhovedet at koble Kia’en op til ladestanderen, stod der, at han på den ene time havde brugt 21.000 kilowatt-timer. Og at han derfor skulle betale 105.000 kroner.
– Jeg troede, det var en joke, siger han til Expressen.
LÆS OGSÅ: Elbil brændte tre huse totalt ned – “ikke almindelig ild”
Men det var ikke en joke. I stedet er opladningen – som svarer til gennemsnitsforbruget i ét hus om året – resultatet af ‘en fejl’. I hvert fald hvis man spørger ladeoperatøren Eways.
I stedet for elbilens strømforbrug blev afregnet for ladestanderens egen måleraflæsning. Den forveksling er på en eller anden måde sket i systemet.
Hos Eways mener teknisk direktør Lars Eliasson dog ikke, at fejlen er værre, end at ‘det sker fra tid til anden, men at det er usædvanligt.’
Tilbage står Göran Björstad med en lovning på, at han ikke skal betale den enorme regning. Men havde han haft pengene, var de altså blevet trukket fra kontoen.
Det bliver dog også stadig mere almindeligt, at folk i elbiler forsøger at snyde sig fra betalingen af strøm til deres biler. Eksempelvis er en 78-årig mand i år blevet dømt for at stjæle strøm til sin Polestar 2. Mens en anden er blevet dømt for at stjæle bare et par øre i strøm for sin arbejdsplads. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!