Annonce:

8 ting vi HADER moderne biler for

Biler af i dag er lysår bedre end dem fra i går – men noget af det, de er udstyret med, er bare for dumt

Annonce:

Lane Departure Warning. Vognbaneassistent – eller hvad det nu hedder på dansk. Har du nogensinde tænk på, at det overivrige sikkerhedssystem kan slå dig ihjel? Jo, den er god nok.

Systemet er nemlig dummere end snot. Uanset hvor godt ingeniørerne gør det, kan de nemlig ikke forudse menneskelige fejl. Og det er når Brian Bimmerhoved lige pludselige kommer blæsende lidt for hurtigt mod dig, og du må undvig, at systemet ikke hjælper dig.

Tværtimod blokerer det bremserne, slukker motoren og slår i rattet. Kort sagt gør det alt for at holde dig i din vejbane, lige der hvor du bestemt ikke har lyst til at være lige i det øjeblik.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Her brokker vi os lidt over det og syv andre ting, som næsten samtlige moderne biler er tvunget til at slæbe rundt på.

Den elektroniske håndbremse


Hvad var der galt med det gode, gamle mekaniske greb?! Elektronik går jo bare i stykker, og det er altså bare noget pis, hvis din bil holder parkeret på en stigning. Når du kommer ud til den igen, er den med garanti trillet en tur over i nabokonens Nissan Micra. Det er bare en forsikringssag, ingen gider.


Touchskærme der styrer ALT


Det er flot, men …’grrrr’… skideirriterende, at alt i en moderne bil skal styres fra en touchskærm. Hvorfor skal vi gennem 700 menu og dobbelt så mange undermenuer for at få lov at skrue én skide grad op eller ned på klima-anlægget. Fysiske knapper nu!

Kameraer som spejle

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Fri os for den megaregning, der kommer, når nabokonens Nissan Micra kører et kamera og ikke et ganske almindeligt stykke glas af siden på en bil parkeret på Bilkas parkeringsplads. Audi er begyndt på det. Og det er så evigt dumt.

Hvor røde ører mon ikke de står med den dag, samtlige sidespejle på modeller solgt på det amerikanske marked beslutter sig for begå kollektiv selvmord. Kan du stave til milliardbøde?

Fordi en eller to, der alligevel ikke burde køre bil, overså ham, der kom lidt hurtigere bagfra? Og som de jo ikke kunne se, fordi sidespejlet var gået i sort…. Stop det.

Responsiv Iframe

LÆS OGSÅ: DEN STORE FÆLGE GUIDE – ALT DU BØR VIDE

Højtalerforstærket motorlyd


Skal stoppes nu. Der findes næppe noget mere falsk  – borset fra Kina-kopibiler – på bilmarkedet lige nu. At bilfabrikkerne gør det, fordi EU generelt tvinger dem til at kvæle bilernes lyd, forstår vi sådan set godt. Det bliver det bare ikke mindre dumt af. En bil skal ikke lyde af noget, den ikke er. Ja, Honda Civic fra 90’erne-ejere (det gælder også jer.

Besøg vores annoncør:

Hyperavancerede lygter


Indrømmet, nogle moderne lygter er lige så meget en del af bilens design, som de har til opgave at lyse vejen op. Eksempel: ‘Thors hammer’-lygterne på de nyere Volvo’er. Forstået.

Men der er sgu noget galt, når du kan skifte forlygtepæren i en gammel BMW E36 3-serie for de 30 kroner, den koster i din lokale bilbiks. Men har du en 3-serie årgang 2019, kan du godt opgive gør-det-selv-tricket. Det er så godt som umuligt. Eller det vil sige, en BMW-mekaniker på et autoriseret værksted kan gøre det. Men han tager 1.000 kroner i timen. Eks. moms, selvfølgelig.

Snotdumme sikkerhedsystemer


Du holder farten på en landevej. Lige ud det går. Altså lige til du i det fjerneste af modsatte vejbane spotter Brian Snotskovl, der lægger til en brølende overhaling af campingvognfamilien foran ham. Med dig selv ved du godt at han i sin Seat Altea 1.9 TDI ikke når forbi familien, før han kolliderer frontalt med din bil.

Men fordi du har købt ny bil i år, gør den aggressiv modstand, når du prøve at undgå dødsulykken ved at trække ud mod rabatten. For vejbaneassistenten ved kun én ting, du skal død og pine blive i din egen vejbane. Pis, hva’?!


Du sparer 0,000000009 milliter brændstof pr. tur eller noget i den retning. Og det er på ingen måde godt for nogen motor at lukke helt ned, bare fordi du holder for rødt. Alligevel har systemet været EU-lovkrav, som alle nye biler skal overholde, i nogle år nu.

Latterligt små reservehjul

Du kommer kørende og BAAAANG!… sluuuup, sluuuup, sluuup.. Dit højre 18″ 225/40-fordæk har opgivet dette liv. Fair nok, det kan skiftes. Men hvad du ikke lige har tænkt over, er, at du ikke lige har et 18″ 225/40 med. Og da slet ikke liggende sammen med donkraften.

I stedet finder du en sørgelig undskyldning af et 125/85-16 reservehjul.  Tre ordentlig hjul og en sørgelighed gør bestemt ikke noget godt for balancen i bilen. Med den montering er du f*ck*d på noget fedtet måske endda glat asfalt. Værst af alt? Flere fabriksnye biler kommer i dag slet ikke med noget reservehjul.

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også