80 procent af alle G-Klasser, som Mercedes nogensinde har bygget, er stadig på vejene. Det fortæller mærket selv.
G-Klassen er en hård banan.
Det understregede chefen for AMG og den ansvarlige for G-Klasse-programmet Michael Schiebe for nylig i et interview med en række journalister.
– 80 procent af de G-Klasser, der nogensinde er bygget, er stadig på vejene, lød det fra Michael Schiebe på et pressemøde i Frankrig.
Mercedes byggede G-Klasse nummer 500.000 i april sidste år, og holder Michael Schiebe udregning er der altså stadig 400.000 af dem på vejene i dag. Produktionen startede i øvrigt helt tilbage i 1979.
LÆS OGSÅ: Nio lover superbatteri til elbiler allerede i år
Til sammenligning siger Porsche, at man ‘kun’ regner med, at omkring 70 procent af alle de 911-modeller, mærket har bygget gennem tiden, stadig findes. Eller i hvert fald er i en stand, hvor de kan køre på vejene.
Tilbage hos Mercedes laver man – i lighed med Porsche faktisk – ikke det store om på et hit. Derfor ligner G-Klassen også sig selv.
Og det endda mere end Porsches 911. Og selvom G-Klassen i modsætning til 911’eren er blevet elektrisk.
Den bil – altså G-Klassen som elbil – kommer i øvrigt også til Danmark. Men den bliver langt fra nogen foræring. G 580 with EQ Technology, som bilen hedder, er en af de ellers få elbiler der kommer til Danmark med fuld registreringsafgift. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her