Japans handelsministerium har inviteret flere af landets bilmærker til at skille biler fra kinesiske BYD ad. Mange fatter ikke, hvordan kineserne kan lave så billige elbiler.
Japans bilindustri var tidligt ude med elbiler, men kinesiske producenter som BYD har siden indhentet dem med modeller som Atto 3. For at forstå konkurrenternes succes har japanske virksomheder studeret elbiler fra BYD, Nio og Tesla.
Det skriver nyhedsbureauet Nikkei.
Et centralt spørgsmål for de japanske ingeniører er prisen. BYD Atto 3 koster fra 285.095 kroner i Danmark, men basismodellen i Kina koster kun 130.000 kroner. “Hvordan kan det fremstilles så billigt?” undrede deltagerne sig ifølge Nikkei.
Svaret ligger delvist i BYDs produktionsstrategi. De fremstiller næsten alle bilens komponenter selv, hvilket giver dem større kontrol over omkostningerne. Derudover integrerer de flere komponenter i én enhed, hvilket sparer plads, vægt og penge.
Men japanerne er ikke kun imponerede. De stiller også spørgsmålstegn ved kvaliteten, især vandtætningen af batteriet.
– Kinesiske producenter lægger stor vægt på billig produktion. Men deres syn på kvalitet er ganske anderledes sammenlignet med japanske producenter,” siger Kenichi Ito, der stod bag arrangementet.
LÆS OGSÅ: Medie: Volkswagen lukker fabrikker og fyrer tusinder
Denne udtalelse afspejler en generel bekymring blandt japanske bilproducenter. Mens de anerkender kinesernes evne til at producere billige elbiler, fatter de ikke helt, hvordan de kan opretholde en høj kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.
De japanske virksomheder står nu over for en udfordring. De skal finde en måde at konkurrere med de billige kinesiske elbiler på, uden at gå på kompromis med den kvalitet, de er kendt for.
Andre vil dog også mene at et mærke som BYD kan holde prisen så langt nede, fordi den kinesiske stat ulovligt pumper penge ind i industrien. Faktisk er BYD ifølge undersøgelser et af de mærker som har modtaget mest ulovlig statsstøtte. Læs mere om det her.
Den ulovlige statsstøtte har netop fået EU til at reagere. Konsekvensen er straftold oveni de 10 procent told, kinamærkerne og bilmærker generelt betaler for at få biler, der er bygget i Kina, ind i EU.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!