Det er ikke selve prisen pรฅ brรฆndstoffet der snart flyver i vejret, men derimod alle afgifter rundt om det, advarer ekspert og forudser vild literpris.
En nylig aftale i EU om emissionshandelssystemet ETS2 kan fรฅ betydelige konsekvenser for benzinpriserne i hele Europa. I Sverige frygter man et uhyggeligt boom.
Selvom brรฆndstofpriserne i รธjeblikket er relativt lave โ ogsรฅ herhjemme โ forudser eksperter stigninger efter 2027, nรฅr de nye regler trรฆder i kraft.
I september besluttede EU at indfรธre et nyt emissionshandelssystem, ETS2, som vil omfatte udledninger fra vejtransport og bygninger. Dette betyder, at leverandรธrer af fossile brรฆndstoffer fremover skal betale for deres CO2-udledning.
Ronny Svensson, ekspert i brรฆndstofpriser, advarer om, at dette kan fรธre til en literpris pรฅ 35 svenske for benzin. Det svarer til 23 danske kroner.
โ I stedet for en gradvis stigning i brรฆndstofpriserne, fรฅr vi en chokstigning. Efter รฅrsskiftet 2027 vil fossile brรฆndsler stige med fem-seks kroner og derefter fortsรฆtte opad, siger Ronny Svensson.
LรS OGSร : Har Haas fortrudt? Kommer med ny Kevin Magnussen-melding
Den svenske regering har nedsat en undersรธgelse for at vurdere, hvordan reduktionspligten skal udformes i fremtiden. Miljรธminister Romina Pourmokhtari erkender, at Sveriges udledninger forventes at stige i 2024, og at der er behov for yderligere tiltag for at nรฅ klimamรฅlene.
โ Der skal flere lรธsninger og nye forslag til for at sikre, at vi nรฅr vores klimamรฅl,โ udtaler Romina Pourmokhtari til Dagens Nyheter.
Svensson er dog kritisk over for regeringens tilgang og mener, at fokus pรฅ reduktionspligten er en afledningsmanรธvre. Han pรฅpeger, at EUโs emissionshandelssystem allerede er besluttet, og at det vil have en direkte indflydelse pรฅ benzinpriserne.
โ Alle os, der er i branchen, forstรฅr, hvad der vil ske. Nรฅr vi begynder at betale for emissionsrettighederne, pรฅvirker det direkte prisen ved pumpen. Det er ikke noget, der skal undersรธges, det er allerede besluttet, siger Ronny Svensson.
Eksperten forudser, at prisstigningerne vil fรฅ konsekvenser for bรฅde forbrugere og brugtmarkedet for biler med fossile motorer. Regeringen og Sverigedemokraterna har udtrykt bekymring for forbrugernes รธkonomi. Men Svensson mener, at det allerede nu er tydeligt, at der er betydelige prisstigninger i vente.
Samtidig stรฅr det ikke meget bedre til blandt elbiler. Den afgiftsfritagelse som lige nu gavner de fleste elbiler i Danmark, skal senest udlรธbe i 2035. Desuden stopper den afgiftsrefusion pรฅ strรธm, som elbilejerne med hjemmelader fรฅr lige nu, allerede i 2030.
Hvad vรฆrre er, rasler priserne pรฅ brugte elbiler ned med lynets hast i รธjeblikket. Eksempelvis taber en ellers helt ny Volvo EX30 hele 40 kr. for hver eneste kilometer. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk