I lighed med alle andre bilmærker fra Kina – og mærker der får bygget biler i Kina – rammes Volvo af straftold. Og selvom mærket havde håbet at blive undtaget.
EU har indført straftold på kinesiske elbiler, og Volvo er ikke undtaget. Denne afgift rammer hårdt, især Volvo EX30, som ellers er blandt de mest solgte elbiler i Europa.
Volvo Cars anerkender resultatet af afstemningen tidligere på måneden om indførelse af tariffer på elbiler, der kommer til EU fra Kina, lyder det fra mærket i en kommentar til Dagens Industri.
Straftolden, der træder i kraft i dag, kan betyde ekstra afgifter på op til 45 procent for bilproducenterne. For Volvo EX30 betyder det en merudgift på 19,3 procent, hvilket potentielt kan fjerne hele Volvos overskudsgrad på modellen.
Volvo havde håbet på at undgå straftolden, men EU har afvist at gøre så meget som én undtagelse for det tidligere svenske mærke. Det spiller heller ingen rolle, at Volvo har bebudet, at man vil flytte mere af produktionen til EU. Bl.a. til mærkets fabrik i Belgien.
– Vi fortsætter med vores langsigtede strategi med at bygge vores biler, hvor vi sælger dem, herunder at bygge EX30’eren i vores Gent-fabrik. Vores fulde fokus lige nu er på at få sat produktionen i gang i første halvdel af 2025, siger Volvos presseafdeling.
LÆS OGSÅ: Audi lukker bilfabrik – over 3.600 mister jobbet
Også Polestar, der producerer Polestar 2 og Polestar 4 i Kina, rammes af straftolden. Fremtiden for Polestar 2 ser usikker ud, mens Polestar planlægger at flytte produktionen af Polestar 4.
Situationen er endnu mere alvorlig i USA, hvor et kommende forbud mod kinesisk teknologi kan betyde, at Polestars biler reelt forbydes i landet fra 2030.
Disse nye tiltag har skabt protest blandt bilproducenterne, der nu står over for dyrere biler og usikkerhed om fremtidig produktion. Hos Volkswagen-koncernen advarer man nu direkte, om at den nye Kina-told kan lukke et helt mærke. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!