Ford vil også fremover bygge biler, der er både sjove og hurtige. Også selvom bilerne kører på strøm. I hvert fald hvis man spørger dem selv.
Ford har de seneste år reduceret antallet af ST- og RS-modeller i Ford Performance-serien. Både Fiesta ST og Focus ST er udfaset, og tilbage er kun Puma ST og Mustang-modellerne.
Men Ford har planer om at fortsætte med at producere performance-modeller, selvom fokus i stigende grad er på elbiler.
– Hvis man ser på Ford Performance, har vi aldrig været større: Formel 1, Dakar, WRC, Pikes Peak, Nascar.
Jeg kan ikke komme i tanke om et andet mærke, der er til stede overalt, så det må have en indflydelse på vores hverdagsbiler, siger Amko Leenarts, der er designchef hos Ford Europa, et interview til Autocar.
Leenarts bekræfter, at der stadig er en fremtid for hurtige Ford-modeller, især i elbilernes æra. Han understreger, at Fords engagement i motorsport er en investering, der skal afspejles i bilmærkets almindelige gadebiler. Også på global plan.
LÆS OGSÅ: Audi lukker bilfabrik – over 3.600 mister jobbet
– Hvis vi ikke gør det, laver vi de forkerte investeringer. Så det skal overføres til vores normale modelprogrammer globalt, siger han.
Ford har med andre ord planer om at integrere performance-teknologier og design i deres elektriske biler. Dette kan betyde, at fremtidige elbiler fra Ford vil have en mere sportslig køreoplevelse og et mere dynamisk design.
Selvom Ford Performance-serien er blevet mindre, er Fords ambitioner inden for motorsport og performance-biler fortsat store. Omend Fords indtog i Formel 1 fra 2026 ikke er meget andet end økonomisk støtte til Red Bulls budget.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!