Den vil kunne leve evigt, hvis ikke lovgivningen var i vejen, siger chefen for Porsches GT-afdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilerne undgår ikke turbotryk.
Porsche står over for en udfordring med sin 911 GT3’s 4,0-liters, sekscylindrede boxermotor uden turbo.
Andreas Preuninger, der er chef for Porsches GT-afdeling, forudser, at motoren i sin nuværende form kun har to til tre år tilbage på markedet, før den skal modificeres for at overholde de strengere Euro 7-emissionskrav, der træder i kraft i 2026.
Motoren har været en central del af GT3-modellen siden 2018 og findes også i forskellige versioner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.
Den er en af kun to Porsche-motorer, der hverken har tvungen induktion eller hybridteknologi. Den anden findes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.
– Den kunne leve evigt, hvis ikke lovgivningen ændrede sig. Jeg tror ikke, vi kan håndtere Euro 7 uden elektrificering eller turboer. (Som det ser ud nu, red.) kan vi sælge denne bil i yderligere to år, men det afhænger af markederne, siger Preuninger i et interview til Autocar.
LÆS OGSÅ: Snart koster benzin 23 kr. literen, siger ekspert
En mulig løsning er at implementere et hybridsystem i GT3, der minder om det, der anvendes i 911 GTS.
System kombinerer en 3,6-liters boksermotor med en elmotor, der er bygget ind i selve gearkassen, hvilket giver en samlet ydelse på 473 hestekræfter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari benytter sig allerede af turboladede motorer eller hybridopsætninger.
Preuninger påpeger dog, at de to 911-modeller har forskellige anvendelsesområder, der kræver forskellige drivlinjer:
– I GTS er det en god opsætning. I acceleration er den lige så hurtig som en GT3 og måske endda hurtigere fra start.
– Men det er ligegyldigt for mig: For en GT3 er en lige strækning blot forbindelsen mellem to sving. Systemet i sig selv er den rigtige tilgang til at elektrificere en sportsvogn.
– Men der er en grund til, at vi ikke bruger det i GT3. Vi ville have været nødt til at bruge PDK II-gearkassen fra den almindelige Carrera, som er over 20 kilo tungere end vores sportslige dobbeltkobling.
Uanset hvilken løsning Porsche vælger talt alt sandsynlighed for, at 911 GT3-dagene uden turbo snart er fortid. I hvert fald er fremtiden usikker.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!