Annonce:

Bedre end benzin men særligt brændstof er ved at uddø

I Danmark er der ikke indregisteret en eneste gasbil i år. Hellere ikke selvom CO2-udspillet er mindre end det fra både benzin- og dieselbiler. Nu er brændstoffet truet.

Annonce:

Gasbiler har i årtier været et alternativ til benzin og diesel, men støtten til brændstoffet er faldet. For to årtier siden blev bilister tilskyndet til at skifte til LPG (Liquefied petroleum gas), et brændstof med lavere CO2-udledning.

Dengang var der skattefordele, lavere driftsomkostninger og et voksende netværk af tankstationer. I hvert fald i England.

Det skriver Autocar.

I dag er situationen en anden. Afgiftsrabatten er væk, antallet af LPG-tankstationer falder. Det sammen gør antallet af eftermonteringer i biler. Og kun én bilproducent tilbyder fabriksmonterede LPG-systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Den rumænske bilproducent Dacia, der tilbyder en Bi-Fuel-drivlinje som ekstraudstyr til Duster og Sandero, mener stadig, at LPG er en god forretning. LPG udgør omkring 10 procent af rumænernes samlede salg.

LÆS OGSÅ: Snart koster benzin 23 kr. literen, siger ekspert

– Vi holder fast i LPG, fordi det passer perfekt til det, Dacia-kunder leder efter: nem, enkel, effektiv og billig kørsel, udtaler en talsmand.

Selvom LPG-køretøjer har lavere CO2- og partikeludledning, er der ikke længere fordele i miljøzoner. Hverken herhjemme eller i England.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Besparelsen skal derfor komme fra brændstoffet i sig selv. Dacia hævder, at det er 40% billigere at køre i en Bi-Fuel-model, selvom brændstoføkonomien er omkring 20% dårligere ved kørsel på LPG. Besparelsen afhænger dog fuldstændig af, hvor man kan tanke.

Hjemmesiden FillLPG har kortlagt alle LPG-tankstationer i Storbritannien. Ligesom man overvåger prisudviklingen på gas.

I skrivende stund er gennemsnitsprisen 7,20 kr. pr. liter sammenlignet med 10 kr. for blyfri benzin, men tankstationer tæt på motorveje tager op til 9,60 kr. pr. liter. Den billigste er i Nottingham til 5,75 kr. – en stigning fra 4,75 kr. i 2018.

Der er nu omkring 500 LPG-tankstationer i England. Men det skal sammenlignes med brændstoffets storhedstid, hvor der var næsten 2.000 tankstationer som tilbød LPG-takning.

Annonce:

Virksomheder som Shell, BP og Morrisons har fjernet alle sine gas-anlæg. Og det er et problem. I hvert fald hvis man spørger i leverandørnes brancheforening Liquid Gas UK.

– Der er over 70.000 LPG-biler på vejene i England i dag. Men med regeringens fokus på elbiler har vi set et fald i antallet af konverteringer.

– Selvom antallet af offentlige tankstationer er reduceret, er der stadig en god spredning i hele Storbritannien. Det tilbyder stadig grønnere og renere kørsel som et overgangsbrændstof, indtil elbiler eller andre alternativer er mere levedygtige.

Herhjemme er der ifølge Drivkraft Danmark bare 6 tankstationer som har LPG på ‘menuen’. Til sammenligning viser tal fra Motorstyrelsen, at der i 2022 blev indregisteret bare 25 gasdrevne biler i 2022.

Annonce:

Flere importører har dog forsøgt at få gang i salget. Eksempelvis har Fiat haft en LPG-udgave af 500L på programmet i Danmark. Volkswagen forsøgte sig i 2013 med en gasudgave af den lille bybil UP!

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også