Det var meningen, at kinesiske SVOLT, der er en udbryder af Great Wall Motors, skulle have brugt 19 milliarder på en batterfabrik til elbiler i Tyskland. Nu dør projektet.
Den kinesiske batteriproducent SVOLT har gjort det klart, at man lukker sine europæiske aktiviteter til januar næste år.
Planerne om to produktionsfaciliteter i Tyskland er droppet. SVOLT begrunder beslutningen med faldende salg af elbiler i Europa og stigende handelsbarriere mellem EU og Kina..
SVOLT, der oprindeligt var en del af Great Wall Motors, vil nu fokusere på tekniske tjenester, lagerfaciliteter, ingeniørsupport, logistik og vedligeholdelse i Europa. Dette markerer et skift fra ambitiøse produktionsmål til en mere begrænset tilstedeværelse i regionen.
Det skriver CNEV Post.
Lukningen berører to planlagte fabrikker i Tyskland: et anlæg til modul- og pakkesamling i Saarland og en cellefabrik i Brandenburg.
Samlefabrikken, som kineserne fortalte om første gang i 2020, skulle have produceret op til 24 GWh pakker årligt med en investering på 19 milliarder kroner.
LÆS OGSÅ: Kørte 1 km/t for stærkt – nu skylder han sin far 223.000 kr.
Produktionen var planlagt til at starte i midten af 2024 men blev forsinket. Cellefabrikken, hvis planer blev delt med offentligheden i 2022, skulle have været SVOLTs første udenlandske cellefabrik med produktionsstart i 2025.
SVOLT er Kinas ottende største batteriproducent med en markedsandel på 2,36 procent. Men virksomheden har haft det svært med at etablere sig både derhjemme og i udlandet.
Planerne om en børsnotering på Shanghai Stock Exchange, STAR Market, i slutningen af 2022 blev officielt droppet i december sidste år. Og nu smuldrer de europæiske planer også.
SVOLT leverer batterier til Citroën e-C3. Der er begrænset information om andre leveringskontrakter i Europa, men Rho Motion antyder, at SVOLT muligvis har haft en kontrakt til og med BMW.
Andre batteriproducenter kæmper også for at etablere sig i Europa. I september anmodede Volvos joint venture med Northvolt om 8 milliarder kroner i finansiering fra den svenske regering. Pengene skulle bruges på at færdiggøre en fabrik i Gøteborg.
Pengene bad Northvolt om bare et par måneder efter, at det stod klart, at BMW havde revet en kontrakt til en værdi af 14 milliarder danske kroner midtover. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!