Trods Stellantis’ undsigelser af koncernens egen direktørs trusler om lukninger af ‘flere bilmærker’ kan Chrysler være dødt om bare 2 år.
Verdens fjerdestørste bilkoncern Stellantis og dets amerikanske mærke Chrysler står over for så store udfordringer, at mærket kan være lukket inden for to år.
Koncern-direktør Carlos Tavares har meldt ud, at en vurdering af mærkerne i koncernen vil finde sted om cirka to år.
Her vil Stellantis gennemgå deres “Dare Forward 2030”-strategi, hvor præstationerne for hvert mærke bliver målt. Tavares understreger, at disse evalueringer kan få konsekvenser for de mærker, der ikke har opnået de ønskede mål.
Det skriver Automotive News.
– Vi vil gennemgå hver enkelt mærkes præstationer omkring to-tredjedele inde i Dare Forward 2030-planen, så du kan forvente beslutninger om to til tre år.
LÆS OGSÅ: Den næste Mercedes CLA får Volvo-motor fra Kina
Evalueringen af Stellantis’ brands vil indebære en vurdering af, hvorvidt de enkelte mærker stadig kan modtage økonomisk støtte og ressourcer. Tavares har udtalt, at Stellantis indtil videre har holdt sine løfter og har lanceret den nye STLA Medium platform, der fik debut i den seneste Peugeot 3008.
– Da det var nødvendigt, omlagde vi produktlanceringer grundet ændrede vilkår, men vi droppede ikke noget.
Denne udtalelse kan indikere, at Stellantis forsøger at tilpasse sig markedets udfordringer. Det samme er Volkswagen et uhyggeligt aktuelt eksempel på. Læs mere om det her.
For Chrysler er situationen dog endnu mere usikker. Mærket har i øjeblikket kun to modeller på markedet: minivanen Pacifica og en opdateret version af Pacifica kaldet Voyager.
Chrysler havde planer om at udvikle en elektrisk crossover inspireret af Airflow-konceptet fra 2020. Men plan blev droppet, fordi mærkets kunder reagerede negativt på bilen.
I stedet blev Halcyon-konceptet præsenteret for den samme kundegruppe så sent som februar i år. Men bilens design er muligvis for markant til, at Chrysler kan få det på markedet.
Rygter peger dog på en fremtidig model, som kunne have ligheder med Dodge Charger Daytona EV. Hvor meget hold, der er i det, er dog uvist.
Det er også uklart, om Stellantis konkret overvejer at lukke Chrysler i forbindelse med de kommende beslutninger.
Men Tavares har tidligere nævnt, at samtlige mærker under Stellantis’ paraply oprindeligt havde indtil 2030 til at bevise deres værd.
Ifølge Tavares vil fremtidige beslutninger formentlig ligge hos hans efterfølger. Den stærkt kritiserede topdirektør træder nemlig selv tilbage i 2026, når hans kontrakt udløber. En afløser på posten ventes præsenteret i løbet af 2025.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!