Eksperter mener, at elbilerne, der ifølge tal fra oktober måned nu er flere i antal end nogensinde før, giver mere støj på motorvejene.
Eksperter advarer nu om, at udbredelsen af elbiler kan føre til en markant stigning i trafikstøj, især fra motorvejene.
Selvom elbiler bidrager til at reducere CO2-udledningen, medfører de tunge køretøjer også et øget støjniveau, især når de bevæger sig med høj fart på motorveje og større trafikveje.
Det skriver mediet Ingeniøren.
Ifølge mediet er den gal, lige så snart hastigheden overstiger 40 kilometer i timen. For så er det ikke længere motorlyd, men dækstøj der dominerer.
Ifølge undersøgelser lever mennesker, der er udsat for trafikstøj, i gennemsnit kortere og oplever oftere alvorlige helbredsproblemer såsom forhøjet risiko for demens og andre sygdomme.
LÆS OGSÅ: Snart koster benzin 23 kr. literen, siger ekspert
Motorvejsstøj anses som særligt problematisk, da støjen typisk har et højere støjniveau end støj fra bytrafik. Ved et niveau på 58 dB oplever to til tre gange flere personer langs motorvejene alvorlige gener sammenlignet med folk, der bor ved almindelige byveje.
I Danmark er omkring 750.000 boliger, hvoraf cirka 119.000 ligger langs motorveje, påvirket af vejstøj.
Personer, der bor i disse områder, risikerer flere helbredsrelaterede udfordringer, efterhånden som flere elbiler indføres. Den forventede stigning i motorvejsstøj fra de tungere elbiler kan betyde flere tabte leveår og et øget antal sygedage for dem, der bor nær de mest trafikerede strækninger.
Tidligere har bl.a. bystyret i Odense forlangt, at hastigheden ikke bare sættes ned i den fynske hovedstad. Men at hastigheden på den fynske motorvej også begrænses kraftigt. Læs mere om det her.
Ifølge beregninger koster trafikstøj samfundet mindst 4,4 milliarder kroner om året, svarende til omkring 0,2 procent af Danmarks bruttonationalprodukt. Beløbet kan dog være langt højere, vurderer blandt andet Rambøll og Kræftens Bekæmpelse i deres rapport “Trafikstøj kræver handling.”
Elbiler er altså ikke støjfri løsninger på alle trafikrelaterede problemer. Alligevel holder regeringen fast i, at der skal være en million elbiler på vejene senest i 2030. De seneste tal fra oktober måned viser, at 6 ud af 10 nye biler nu kører på strøm.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!