Annonce:

Tror ikke kun på elbiler – nu falder Toyotas produktion

Toyotas produktion falder for første gang i fire år. Mærket nægter dog fortsat kun at bygge elbiler. De får ikke en markedandel større end 30 procent, siger chefen.

Annonce:

Et skiftende marked og en øget konkurrence fra elbilsproducenter, især i Kina, udfordrer verdens største bilproducent Toyota.

Japanerne oplevede en nedgang i produktionen. Flere analytikere peger ifølge det norske nyhedsbureau NBT på, at nedgangen skyldes Toyotas langsommere omstilling på elbilmarkedet.

I det første halvår af Toyotas regnskabsår (som løber fra april til september) byggede virksomheden 4,71 millioner biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er et fald fra 5,06 millioner biler i samme periode året før. Noget der markerer et sjældent produktionsfald for Toyota.

Produktionen i Japan, Toyotas hjemmemarked, faldt med 9,4 procent, hvilket skyldtes både forsinkelser i produktionen af to populære modeller – Yaris Cross og Corolla Fielder – og en tilbagekaldelse af en bestemt Prius-model.

LÆS OGSÅ: Nyt iPhone-problem rammer kun Tesla-ejere


Den økonomiske situation i Kina, verdens største bilmarked, spiller også en væsentlig rolle i Toyotas faldende produktion.

Her oplevede Toyota et markant fald på 17 procent i salget, påvirket af et hurtigt voksende marked for elbiler, hvor lokale producenter i Kina introducerer billige elbilsmodeller i et stadigt hurtigtere tempo. Til sammenligning har Toyota kun én elbil på programmet.

I modsætning til nedgangen i Asien har Toyota dog haft en moderat fremgang i Europa, hvor produktionen steg med 3,2 procent i samme periode. Det europæiske marked udgør dermed en vis stabilitet for bilmærket. Selvom væksten her ikke er tilstrækkelig til at opveje de større fald på de asiatiske markeder.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Toyota har sat et mål om at nå en million solgte elbiler i 2026. En markant nedjustering fra det oprindelige mål om at bygge halvanden million elbiler inden for den samme tidsramme.

Toyota står dog fortsat på, at elbilerne aldrig vil udgøre mere end 30 procent af det globale marked. Japanerne arbejder derfor også med flere teknologier. Bl.a. forbrændingen af brint både i lastvogne og personbiler. Med Toyotas hjælp mener BMW desuden, at mærket kan sende en brintbil på gaden lige om lidt. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også